De Indiase staat heeft de Tata Group benaderd om de overname van Jet Airways aantrekkelijker te maken en de maatschappij zodoende te redden van de ondergang. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van bronnen.
KLM
De raad van bestuur van het Indiase conglomeraat Tata, in Nederland onder andere bekend van de staalactiviteiten in IJmuiden, zou vrijdag bijeen zijn om te praten over de overname. KLM-partner Jet Airways, met vier dagelijkse vluchten op Amsterdam Schiphol, verkeert al geruime tijd in financiële moeilijkheden.
Schulden
De belangstelling van Tata voor Jet is niet nieuw, wel dat de staat daarbij een handje wil helpen. De overheid zou Tata over de streep willen trekken door de schuldenlast van Jet Airways te verlichten. Die schulden bestaan voor een deel uit leningen van staatsbanken en achterstallige betalingen van luchthavengelden.
Banen
Als Jet Airways kopje onder zou gaan, gaan in India vele duizenden banen verloren. De overheid zou dit willen voorkomen, zeker met het oog op de verkiezingen in mei van volgend jaar. Voor Tata zou een overname of participatie in Jet Airways de eigen luchtvaartambities een duw in de goede richting kunnen geven.
AirAsia
Al in 1932 richtte het bedrijf een eigen airline op; Tata Airlines, dat uiteindelijk opging in Air India. Van recenter datum is de joint venture met Singapore Airlines, via Tata Sons, waar Vistara uit voort is gekomen en een samenwerkingsverband met AirAsia. Volgens Indiase media zou Tata de samenwerking met AirAsia willen beëindigen.
IndiGo
Als Tata Jet Airways overneemt, heeft het bedrijf in één klap bijna een kwart van de Indiase markt in handen. IndiGo blijft ook dan de grootste speler in het lang. Volgens de doorgaans goed geïnformeerde Indiase Economic Times zou Tata een volledige fusie van Jet Airways met het eigen Vistara nastreven.