Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Schiphol is de kers op de Flybe-taart | analyse
Achtergrond

Schiphol is de kers op de Flybe-taart | analyse

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt19/11/2018Leestijd: 6 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Flybe op Schiphol ©Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Flybe kan het niet meer bolwerken en zet zichzelf te koop. Een kleine, verlieslatende maatschappij lijkt op het eerste gezicht niet zo’n interessante prooi te zijn. Toch is het wel degelijk een lekker hapje voor een aantal partijen. De kers op de taart: Schiphol.

Klein
Flybe is een relatief kleine airline met vorig jaar net geen 10 miljoen passagiers. Van de afgelopen twaalf jaar werden er slechts vijf met winst afgesloten. Volgens eigen schatting heeft de maatschappij niet zoveel eigendommen, die ook nog eens flink in waarde zijn gedaald. Toch heeft Flybe een paar ijzers in het vuur die een koop interessant kunnen maken. We zetten de partijen op een rij waarvan wij denken dat ze het meeste baat bij een koop hebben.

IAG
Met stip op nummer 1: IAG, het moederbedrijf van British Airways en Aer Lingus. De banden zijn er al: Flybe-klanten sparen Avios-miles, het IAG frequent flyerprogramma. De Flybe-taart is mooi te verdelen voor IAG. British Airways kan het binnenlandse netwerk flink uitbreiden, onder andere vanaf London City. Air Lingus kan ervan profiteren door meer vluchten tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Air Lingus zou op termijn de vluchten van Air Lingus Regional zelf uit kunnen voeren. Nu worden ze nog door Stobart Air gevlogen onder een wetlease-overeenkomst. Flybe heeft een paar slots op Heathrow en Gatwick, die naar BA kunnen gaan. Beide vliegvelden zitten helemaal vol, dus dat kan interessant zijn. Wat ook kan is dat IAG samenwerkt met Stobart om gezamenlijk Flybe te kopen. Stobart wordt niet alleen door Air Lingus ingehuurd, maar sinds kort ook door British Airways. Voor laatsgenoemde voert het vluchten uit vanaf London City.

IAG: Schiphol
Dan de kers op de taart voor IAG: Schiphol. Flybe is gerekend naar aantal slots de nummer vier op Schiphol, na KLM, easyJet en Transavia. Flybe had in 2017 12.500 slots; duizend tot 2.000 meer dan bijvoorbeeld Tuifly, Air France en British Airways. Met een koop van Flybe kan IAG haar slag slaan op Schiphol. Opgeteld heeft de groep dan meer slots dan Transavia. Er kunnen extra Schiphol-slots naar BA om de Heathrow-hub te voeden. Vueling (gemeten naar passagiersaantallen de nummer zes op Schiphol) kan routes toevoegen. Maar vooral: er is een volgende hub voor goedkope transatlantische vluchten voor Level.

©Level

IAG: Level en Vueling
Het past in het plaatje, IAG richt Level-bases op waar één van de andere dochter-airlines geen hub heeft en waar Vueling relatief groot is om de long-haulvluchten te voeden. Dat gebeurde eerder op Barcelona en Parijs Orly. Vueling is op Amsterdam met 1,5 miljoen passagiers aanzienlijk kleiner dan op de andere twee bases. Als Level net zo begint als op Parijs (met 14 vluchten per week naar vier bestemmingen) heeft het per jaar circa 1.500 slots nodig. Stel BA wil twee extra vluchten per dag naar Heathrow; dat kost ook 1.500 slots. Dan zijn er nog 9.500 over. Als deze verder aan Vueling ten deel vallen, zou dit een verdubbeling betekenen van het aantal passagiers. IAG is dan ineens een top-drie speler op Schiphol. Als het ook Norwegian overneemt, is het helemaal spekkoper.

EasyJet
Tweede kandidaat lijkt easyJet te zijn. De low-cost carrier concurreert al op een aantal routes met Flybe en zou gemakkelijk kunnen uitbreiden in het VK. Ook nam het eerder al slots op Gatwick over. De slots op Schiphol zouden interessant kunnen zijn. EasyJet heeft er al een flinke basis en is de nummer twee op de luchthaven. Groeien kan het bedrijf nu niet op Amsterdam, maar door een overname wel. Tegelijk zijn veel Flybe-routes niet interessant en heeft het ineens een vloot van 27 eigen toestellen die veel kleiner zijn dan de vliegtuigen van easyJet. Voor de maatschappij die vanwege de kosten maar één type toestel heeft een groot nadeel. Wellicht dat een deel van Flybe interessant is, maar niet de hele maatschappij. Een woordvoerder van easyJet zegt tegen The Independent: “We hebben altijd gezegd dat we een rol zullen spelen in consolidatie. We bekijken alle mogelijkheden.”

Delta / Virgin / KLM
De derde kandidaat is eigenlijk een outsider. Heel voor de hand lijkt een overname door Virgin / KLM niet te liggen. Toch is er wel wat voor te zeggen. Flybe is een feeder van Virgin die weg zou vallen. Vorig jaar vlogen 6 miljoen mensen op binnenlandse routes met Flybe en een deel van die routes is winstgevend. Die zou Virgin over kunnen nemen. Flybe is groot op Manchester en zou daar de vluchten naar de VS van Delta en Virgin kunnen feeden. Een aanvullende strategie zou kunnen zijn dat Virgin en Delta meer dunne routes naar de VS openen vanaf een secundaire luchthaven in het VK. Het -overgekochte- netwerk van Flybe kan die vluchten dan vullen. Delta en Virgin gaan dan de concurrentie aan met Norwegian, die meer en meer van dergelijke routes opent en een steeds groter aandeel van hen afsnoept.

©Virgin Atlantic

KLM
Flybe heeft veel bestemmingen in het VK; KLM heeft dat ook en zou met een koop dat netwerk kunnen versterken. De Flybe-Embraers kunnen naadloos bij KLM Cityhopper ondergebracht worden. KLM heeft ervaring met Engelse maatschappijen kopen. Tevens zou het een uitbreiding van IAG of easyJet op Schiphol ermee tegen kunnen houden. De transatlantische vluchten die KLM en Delta vanaf Schiphol uitvoeren zijn nu nog semi onbedreigd, in tegenstelling tot de routes naar het oosten. De Skyteam-partners hebben er baat bij dat zo lang mogelijk te houden om de prijzen niet teveel te laten zakken.

Prijsbescherming
Sinds de komst van Norwegian met (inmiddels) één dagelijkse vlucht naar New York, kwamen de prijzen op de route flink onder druk te staan. KLM zag zich genoodzaakt de koffer uit de prijs te halen en de prijzen in het algemeen te laten zakken. “De concurrentie neemt alleen maar toe, dus we gaan scherper de markt in,” zei Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, eerder tegen Up in the Sky. Als IAG met Level naar Schiphol komt, zullen er waarschijnlijk meer prijsconcessies moeten volgen. De Flybe-buit zou mooi verdeeld kunnen worden tussen Virgin en KLM. Een koop zal overigens alleen gebeuren als Delta er achter staat.

Andere
Overige partijen die als kopers genoemd worden zijn Ryanair en Stobart Air. Stobart heeft met het wegvallen van Flybe heel veel te verliezen. Ze voeren veel wetlease-vluchten uit en zijn afhankelijk van het boekingssysteem van Flybe. Stobart deed in mei dit jaar al een bod op Flybe, dat werd toen afgewezen. Ryanair zou vooral interesse hebben in de slots op een aantal luchthavens.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
British Airways Consolidatie Delta Easyjet Flybe IAG Industrie KLM LEVEL Ryanair Schiphol stobart air Virgin Vueling
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025Redactie

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025Redactie

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie
Recent

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?