Vier studenten van de Hogeschool Utrecht dachten in een team na over de luchthaven van de toekomst. Zoals over oplossingen die de huidige uitdagingen van het inchecken op luchthavens moeten kunnen tackelen.
Aerotropolis
Vorige week werd in het nieuwste pand van de Hogeschool Utrecht aan de Heidelberglaan15 de zogenoemde “Scrum-drieweekse” bij de minor projectmanagement afgerond. Scrum is een effectieve en flexibele manier van werken die het voor een team mogelijk maakt projecten op een productievere wijze op te leveren en eventuele problemen snel te tackelen. Binnen Scrum wordt er gewerkt in zelf-organiserende teams bestaande uit verschillende specialisten en scrum-rollen. Het team werkt voor een Product Owner, die als intermediair fungeert tussen de klant (voor wie het projectresultaat uiteindelijk bedoeld is) en het team (die het projectresultaat daadwerkelijk maakt). De taak van de Product Owner isdan ook om de eisen en wensen van de klant te waarborgen en deze door te geven aan het team. Een van de zes teams heeft gedurende drie weken gewerkt aan de opdracht “Hoe ziet de luchthaven van de toekomst eruit?”
Het team studenten dat zich bezig hield met dit interessante, doch moeilijke, vraagstuk. bestond uit Burak Önal, Rosa Visser, Sebastiaan Mulder en Jon Muller. Een moeilijk vraagstuk, omdat veel partijen hier continu over nadenken en luchthavens vandaag al ontzettend ver zijn voor wat betreft de inzet van innovatieve technologie. Toch werd er, onder de vleugels van Henk Korevaar, lustig op los gebrainstormd, met resultaat: een viertal ideeën die het grootste pijnpunt van de reiziger aanpakken, de lange wachttijden op het vliegveld.
Biometrisch inchecken
Voor veel reizigers een bekend probleem: je komt aan op de luchthaven en je mag direct achteraan in de rij sluiten om te kunnen inchecken. Geen ideaal begin van je reis volgens de vier studenten. Daarom willen ze de incheckbalies weghalen, zodat het inchecken volledig uit het proces wordt weggenomen. Dit kan bewerkstelligd worden door middel van biometrisch inchecken: de reizigers op de luchthaven worden aan de hand van alle aanwezige camera’s automatisch ingecheckt, waardoor ze alleen nog de koffer hoeven in te leveren en langs de douane moeten. Afgelopen maandag stond (al) op Up in the Sky dat de luchthaven Schiphol hiermee in 2019 gaat experimenteren…
Eindeloos lange rijen
De incheckbalie is niet de enige plek waar reizigers (vaak) lang moeten wachten. Hetzelfde probleem doet zich voor bij de afgifte van de koffers of de douane. De oplossing van de studenten: passagiers laten hun telefoon in de (virtuele rij staan. De reiziger ziet op zijn/haar telefoon hoeveel wachtenden er nog voor zijn. Hierdoor hoeft men niet meer fysiek in de rij te staan en is er meer tijd om te ontdekken wat de luchthaven van de toekomst nog meer te bieden heeft.
Meer interactie!
De luchthaven de de toekomst biedt de reiziger de mogelijkheid om het gesprek met elkaar aan te gaan. Tegenwoordig is bijna iedereen continu met zijn/haar telefoon bezig, in plaats van dat men een praatje maakt met elkaar. Zonde, vinden de studenten. Zeker op een luchthaven waar tal van nationaliteiten en culturen bijeen zijn. Daarom hebben ze een applicatie bedacht, waarin reizigers kunnen aangeven wat hun vakantiebestemming is en wat hun land van herkomst is. De applicatie zoekt vervolgens “matches” met reizigers die op dat moment ook op de luchthaven zijn en van de vakantiebestemming van de reiziger vandaan komen, of juist naar het thuisland van de reiziger op vakantie gaan. Vervolgens kan er een afspraak gemaakt worden op de luchthaven en kunnen de passagiers elkaar van informatie over het land voorzien, of gewoon een gezellig praatje maken.
De Gate-Quiz
Zo’n beetje ieder hoekje en gaatje van de luchthaven is tegenwoordig afgestemd op de behoeften van de reiziger. Totdat deze reiziger zich bij de gate bevindt. Vaak moet men hier lang wachten in een saaie kale ruimte, totdat het boarden begint. Naar het idee van de studenten kan deze tijd veel plezieriger ingevuld worden. Bij iedere gate wordt de zogeheten “Gate-Quiz” gehouden: een quiz die volledig gewijd is aan de bestemming waar desbetreffende vlucht naartoe gaat. Iedere reiziger die bij de gate aan het wachten is kan meespelen met zijn/haar mobiele apparaat. De persoon die aan het eind van de quiz de meeste vragen die op het scherm voorbij zijn gekomen goed heeft, wint. De winnaar krijgt bijvoorbeeld een consumptiebon of andere attentie.
En nu..?
Als afsluiting van deze creatieve periode mochten de studenten voor een jury van de hogeschool Utrecht hun ideeën in vijf minuten pitchen. Ze zijn erg benieuwd of ze hun brainwaves ‘in het echt’ een keer mogen pitchen….