Een actiegroep heeft met succes campagne gevoerd tegen het afschaffen van luide nachtvrachtvluchten op het Oostende-Brugge International Airport, zo meldt de website cargoforwarder.
Regering
De actiegroep Wiloo (Werkgroep Impact Luchthaven Oostende op de Omgeving) heeft na jaren van betogen de lokale overheid achter zich weten te scharen. Als de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer instemt met een beslissing van de lokale regering dat er geen nachtelijke vrachtvluchten meer uitgevoerd mogen worden vanaf Oostende-Brugge International Airport, kan dit grote gevolgen hebben voor de luchthaven.
Vertrekken
Er zouden dan geen vrachtvluchten meer mogen vertrekken tussen 23:00 uur en 06:00 uur, die niet aan bepaalde milieu- en geluidseisen voldoen. Wel zouden vrachttoestellen in die tijdspanne mogen landden als het geluid dat zij produceren onder een bepaalde grens blijft, maar dat wordt lastig met de vaak oudere en luidere vliegtuigen.
Vracht
Zo vliegen verschillende maatschappijen die op de Belgische luchthaven vliegen met oudere Boeing 747’s of Russische toestellen zoals de Antonov AN124 en IL-76 vrachtvliegtuigen, die toestellen zouden aan de grond moeten blijven staan.
Afwachting
Het is nu afwachten hoe de federale overheid tegenover de beslissing van de lokale overheid staat om het nachtelijke luchtvrachtvervoer aan banden te leggen. In de afgelopen drie jaar is het aantal ton vervoerde vracht flink gestegen. In 2015 werd er via Oostende-Brugge nog 16.842 ton vracht vervoerd. Vorig jaar lag het aantal ton vervoerde vracht, met 23.369 ton, een stuk hoger.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
