De eerste Boeing 777X begint steeds meer op een echt vliegtuig te lijken, Boeing heeft de twee grootste romp-onderdelen aan elkaar gemaakt, zo meldt de Amerikaanse vliegtuigbouwer
Fabriek
In de Boeing-fabriek in Everett in de Amerikaanse staat Washington zijn het voorste en achterste gedeelde van de romp van de 777X aan elkaar gemaakt. Deze zogeheten ‘final body join’ wordt als belangrijke mijlpaal gezien. In totaal heeft het toestel nu een lengte van 77 meter, daarmee is de 777X het langste passagiersvliegtuig dat ooit door Boeing is gemaakt. De eerste vlucht staat gepland voor volgend jaar.
Opvolger
De 777X-reeks volgt de huidige generatie 777’s op, met grotere vleugels, nieuwe motoren en een verlengde cabine. Naast de 777-9 komt er ook een kortere 777-8, vergelijkbaar met de bestaande 777-200. Emirates is in 2020 de eerste gebruiker van het vliegtuig. Lufthansa is tot dusver de enige Europese maatschappij die de Boeing ontvangt. Eind vorige maand werd het landingsgestel voor het eerste testtoestel opgeleverd.
We are joining together the first #777X flight test airplane ?✈️! Great progress as we prepare for flight test in 2019. Learn more about the #777X via https://t.co/R8MMAVRJeV #avgeek pic.twitter.com/ava4Csrpih
— Boeing Europe (@BoeingEurope) 21 november 2018