IncidentenNieuws

‘Lion Air-toestel al direct na take-off in de problemen’

Al vanaf de eerste momenten na het opstijgen kregen de piloten van het verongelukte Lion Air-toestel te maken met storingen in de systemen aan boord.

Waarschuwingen
De Boeing 737 MAX 8 gaf constant waarschuwingsmeldingen en dat heeft elf minuten aangehouden totdat het toestel in zee crashte. Volgens de laatste bevindingen van de Indonesische onderzoekers moesten de piloten tegelijkertijd meerdere storingen oplossen vanaf het moment dat de vlucht begon.

Stick shaker
Een van de waarschuwingsmeldingen kwam in de vorm van de zogenoemde stick shaker, waarbij de stuurknuppels van de piloten beginnen te trillen om te waarschuwen voor het verlies van voldoende draagkracht, ter voorkoming van een stall. Volgens recente gegevens probeerden de piloten in de laatste seconden van de duikvlucht het toestel recht te trekken, terwijl de automatische systemen dat onmogelijk maakten.

Controle
Verder bleek dat de piloten het toestel in de tien minuten voorafgaand aan de duikvlucht min of meer onder controle hadden. Bij de eerdere vlucht van het toestel, waarbij vergelijkbare storingen optraden, werd onder dezelfde omstandigheden een succesvolle landing gemaakt.

Zoektocht
De onderzoekers werken ondertussen door in de zoektocht naar de precieze oorzaken van de crash. De zoektocht naar lichamen is inmiddels gestaakt. Van de 189 inzittenden zijn 64 lichamen niet geïdentificeerd.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button