AirlinesKLMNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol AirportVliegvelden

Ryanair: KLM wordt beschermd door beperking in vluchten

Ryanair heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een verzoek tot onderzoek ingediend omtrent de positie van KLM op Schiphol en mogelijke concurrentiebeperkende regelingen, zo laten Ryanair en de ACM desgevraagd aan Up weten.

Oneerlijk
Volgens Ryanair wordt KLM beschermd door het aantal beschikbare slots op Schiphol. Het beperkte aantal slots, het aantal starts en landingen dat een maatschappij op Schiphol mag uitvoeren, zou een grote rol spelen in de dominante positie van de Nederlandse maatschappij ten opzichte van andere airlines op Schiphol.

Dominantie positie
Volgens de Ieren maakt KLM ook misbruik van haar dominantie positie. Hierdoor zouden ‘andere maatschappijen niet kunnen uitbreiden en/of toetreden tot Schiphol.’ Ook zouden de concurrentiebeperkende regelingen ‘KLM jarenlang beschermd hebben tegen concurrentie, ten koste van Nederlandse en Europese consumenten.’ KLM laat aan Up weten niet te willen ingaan op het feit dat Ryanair een en ander aanhangig maakt bij de ACM.

Samenwerking
Vorig jaar kwam de ACM, na een jarenlang onderzoek, tot de conclusie dat Schiphol en KLM in het verleden samengewerkt hebben om concurrenten van KLM te dwarsbomen. De uitkomst van het onderzoek van de concurrentiewaakhond was niet dusdanig sterk dat er sancties volgden; Schiphol en KLM moesten en hebben toentertijd beterschap beloofd.

Schiphol
Een woordvoerster van Schiphol laat weten dat zij de ‘berichtgeving en informatie over de klacht via de officiële kanalen’ afwachten. Tot die tijd kan Schiphol er niet inhoudelijk op reageren.

ACM
In augustus van dit jaar rondde de ACM een ander onderzoek af dat door Ryanair aangevraagd was. Het ging toen over bepaalde prijsverhogingen op Schiphol. De uitkomst van het onderzoek stelde Ryanair in ongelijk. ACM kan enkel bevestigen dat Ryanair een handhavingsverzoek heeft ingediend, maar kan niet ingaan op de procedure.

Tags

Roel Diender

Redacteur. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen