Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»‘Vierde baan-regel zit verdere groei Schiphol in de weg’
Nieuws

‘Vierde baan-regel zit verdere groei Schiphol in de weg’

RedactieDoor Redactie29/11/2018Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Groei van Schiphol naar 540.000 vliegbewegingen per jaar in 2023 is in principe haalbaar, ‘maar is niet goed mogelijk met het voortzetten van de toepassing van de huidige vierde baan-regel’. Dat staat in de concept-milieueffectrapport (MER) die Schiphol heeft gepubliceerd.

MER
De MER moet als basis dienen voor de discussie over de groei van de luchthaven op korte termijn. Nu ligt de grens, tot 2020, op een half miljoen vluchten per jaar. Schiphol kwam vorig jaar al op een paar duizend vluchten na tegen dit plafond aan en kan daardoor maar beperkt groeien. Het pijnpunt ligt voor de groei, onder andere, bij de vierde baan regel. ‘Dit probleem is al eerder geconstateerd bij de herziening van de Aldersafspraken in 2015 en is ook in de Tweede Kamer aan de orde geweest. Dit onderwerp dient expliciet betrokken te worden bij het ORS-advies’, aldus Schiphol.

Vierde baan-regel
De vierde baan-regel stelt dat een vierde baan alleen gebruikt mag worden op piekmomenten en voor gemiddeld 40 vluchten per dag. Een maximum van 80 vluchten op de vierde baan is toegestaan, maar daar moeten dan ook dagen met minder dan 40 vluchten tegenover staan. Alleen al de handhaving van de vierde baan regel, onderdeel van de wettelijk vastgestelde gelijke bescherming van omwonenden, zou de groei op Schiphol onmogelijk maken.

Vraagtekens
Ook worden door derden vraagtekens geplaatst bij de concept-MER. Die vraagtekens worden geplaatst door de Natuur en Milieu federatie Noord-Holland (MNH), de bewonersdelegatie van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), consultants van adviesbureau PwC en luchtvaartadviesbureau Moving Dot, zij voerden een second opinion uit en kwamen tot de conclusie dat de MER op verschillende punten niet klopt.

Geluid
Zo zou de berekening voor de geluidsoverlast 1 tot 3 decibel te laag zijn ingeschat. “Dat lijkt een klein getal, maar 1 tot 3 decibel verschil is zomaar 125.000 meer of minder vliegtuigen en 120.000 meer of minder ernstig gehinderde omwonenden. Omdat er zoveel van deze onzekerheden afhangt, zijn de berekeningen te onnauwkeurig om besluiten over de toekomst van Schiphol op te kunnen baseren”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de MNH.

Woningen
Volgens Akkerman worden niet alle milieueffecten in de leefomgeving in kaart gebracht. Zou zouden er ‘ongeveer 40.000 nieuwe woningen en 76.000 nieuwe inwoners in de berekeningen onzichtbaar blijven, omdat het maximaal toegestane gehinderde woningen en ernstig gehinderde inwoners evenredig meegroeit.’ Daarnaast worden alternatieven als de trein voor korte afstanden onvoldoende onderzocht, net als het effect van de groei op het klimaat en de productie van fijnstof.

Schiphol
Topman van Schiphol, Dick Benschop, liet eerder dit jaar weten dat ‘alleen gematigde groei in lijn is met onze twee doelstellingen: economisch opbrengst en balans met de omgeving.’ Hoe de ontwikkeling rond de eventuele uitbreiding van Schiphol zal uitpakken moet de toekomst uitwijzen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
ORS Schiphol Tweede Kamer
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?