NieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

‘Vierde baan-regel zit verdere groei Schiphol in de weg’

Groei van Schiphol naar 540.000 vliegbewegingen per jaar in 2023 is in principe haalbaar, ‘maar is niet goed mogelijk met het voortzetten van de toepassing van de huidige vierde baan-regel’. Dat staat in de concept-milieueffectrapport (MER) die Schiphol heeft gepubliceerd.

MER
De MER moet als basis dienen voor de discussie over de groei van de luchthaven op korte termijn. Nu ligt de grens, tot 2020, op een half miljoen vluchten per jaar. Schiphol kwam vorig jaar al op een paar duizend vluchten na tegen dit plafond aan en kan daardoor maar beperkt groeien. Het pijnpunt ligt voor de groei, onder andere, bij de vierde baan regel. ‘Dit probleem is al eerder geconstateerd bij de herziening van de Aldersafspraken in 2015 en is ook in de Tweede Kamer aan de orde geweest. Dit onderwerp dient expliciet betrokken te worden bij het ORS-advies’, aldus Schiphol.

Vierde baan-regel
De vierde baan-regel stelt dat een vierde baan alleen gebruikt mag worden op piekmomenten en voor gemiddeld 40 vluchten per dag. Een maximum van 80 vluchten op de vierde baan is toegestaan, maar daar moeten dan ook dagen met minder dan 40 vluchten tegenover staan. Alleen al de handhaving van de vierde baan regel, onderdeel van de wettelijk vastgestelde gelijke bescherming van omwonenden, zou de groei op Schiphol onmogelijk maken.

Vraagtekens
Ook worden door derden vraagtekens geplaatst bij de concept-MER. Die vraagtekens worden geplaatst door de Natuur en Milieu federatie Noord-Holland (MNH), de bewonersdelegatie van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), consultants van adviesbureau PwC en luchtvaartadviesbureau Moving Dot, zij voerden een second opinion uit en kwamen tot de conclusie dat de MER op verschillende punten niet klopt.

Geluid
Zo zou de berekening voor de geluidsoverlast 1 tot 3 decibel te laag zijn ingeschat. “Dat lijkt een klein getal, maar 1 tot 3 decibel verschil is zomaar 125.000 meer of minder vliegtuigen en 120.000 meer of minder ernstig gehinderde omwonenden. Omdat er zoveel van deze onzekerheden afhangt, zijn de berekeningen te onnauwkeurig om besluiten over de toekomst van Schiphol op te kunnen baseren”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de MNH.

Woningen
Volgens Akkerman worden niet alle milieueffecten in de leefomgeving in kaart gebracht. Zou zouden er ‘ongeveer 40.000 nieuwe woningen en 76.000 nieuwe inwoners in de berekeningen onzichtbaar blijven, omdat het maximaal toegestane gehinderde woningen en ernstig gehinderde inwoners evenredig meegroeit.’ Daarnaast worden alternatieven als de trein voor korte afstanden onvoldoende onderzocht, net als het effect van de groei op het klimaat en de productie van fijnstof.

Schiphol
Topman van Schiphol, Dick Benschop, liet eerder dit jaar weten dat ‘alleen gematigde groei in lijn is met onze twee doelstellingen: economisch opbrengst en balans met de omgeving.’ Hoe de ontwikkeling rond de eventuele uitbreiding van Schiphol zal uitpakken moet de toekomst uitwijzen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button