Editors choiceFrequente reizigerInflightNieuwsNL nieuwsSchiphol AirportZakelijke Reiziger

A350-1000 voor eerst op Schiphol | Foto’s

Vandaag deed voor het eerst de grootste versie van de A350 Schiphol aan. Cathay Pacific zet het toestel in op de route vanuit Hong Kong. “Een upgrade voor de passagiers”, aldus Marco van Naarden, hoogste Cathay Pacific baas in Nederland.

Duurder
De A350 is volgens Van Naarden 50 procent stiller dan de 777-300ER, het toestel dat de maatschappij tot vandaag inzette. “Cathay heeft vier van deze toestellen in de vloot”, aldus Van Naarden. Dat voor Nederland is gekozen komt volgens hem door de vraag naar duurdere tickets. “We hebben nu zes extra businessclass-stoelen meer dan eerst en een goede loadfactor in deze duurste klasse.” Het toestel is het tweede ‘nieuwe’ toestel in een week voor Schiphol. Woensdag vloog Etihad met de 787-10 naar de Amsterdamse luchthaven.

Nieuw
“We hebben de nieuwste producten aan boord. De schermen zijn groter en passagiers kunnen hun tablet aansluiten om zo hun eigen content te kijken.” De stoelen in de 777 zijn wat breder dan in de A350, maar “we hebben in zowel economy als premium economy meer beenruimte dan eerst”, aldus Van Naarden.

Stiller
De geluidswinst door de toestelwissel is flink. “De Airbus is 50 procent stiller.” Ook wordt een kwart minder brandstof verbruikt per passagier. Op termijn worden de A350’s de ruggengraat van het long-haulnetwerk van Cathay. De maatschappij vliegt in 2021 met 48 A350’s.

Besparing
“De vlootvernieuwing is een belangrijk onderdeel om Cathay weer winstgevend te krijgen”, zegt Van Naarden. “De tweede helft van dit jaar zien we al verbetering en 2019 verwachten we positief af te sluiten.” Cathay draait al een aantal jaren niet goed. Volgens de countrymanager kwam dit door een achter blijvende zakelijke tickets verkoop, toenemende concurrentie en de hogere olieprijs. Eén van de veranderingen om de zakelijke reiziger weer te interesseren voor Cathay zijn de nieuwe maaltijden in de businessclass. Op de oude maaltijdservice was veel kritiek. Cathay heeft de kwaliteit verhoogd. “Daar reageren klanten heel positief op”, zegt Van Naarden. “Er wordt niet meer van trolley’s uitgeserveerd meer op een dienblad. Ook is er meer keuze gekomen.”

Arrivals
De businessclass-passagiers die vanmiddag vertrokken vanaf Schiphol kunnen bij aankomst op Hong Kong geen douche meer nemen in de lounge op het vliegveld. Dat de arrivals lounge is komen te vervallen betreurt Van Naarden. “Er komt voorlopig ook geen alternatief voor.” Overstappende passagiers kunnen gebruik maken van de verschillende vertrek-lounges. Bij het vertrek van het toestel stonden we naast de startbaan. Van Naarden met een knipoog toen het toestel net weg was: “Hoorden jullie hem? Ik hoorde niks.”

Stoelen
Aan boord van de A350-1000 gaan 334 passagiers. In het voorste gedeelte nemen tot 46 mensen plaats. De businessclass-stoelen staan in 1-2-1 opstelling. Ze hebben een full flat bed van 82 inch. Ze zijn 20 inch breed. Het TV-scherm heeft een 18,5 inch doorsnede. Daarachter staan 32 premium economy stoelen in 2-4-2 opstelling. Deze moderne premium economystoelen zijn 18,5 inch breed en hebben een pitch van 40 inch. Ze kunnen 9 graden naar achter. Het scherm is 12 inch. Tenslotte zijn er 256 economystoelen in 3-3-3 opstelling. Deze zijn 18 inch breed en hebben een pitch van 32 inch. De stoelen kunnen 6 graden kantelen. Het scherm is 11 inch. Zie ook flight reports hieronder.

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen