Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de zogenoemde verkeersverdelingsregel om vluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad Airport ingetrokken. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Brussel
De maatregel lag sinds medio juli ter goedkeuring in Brussel, maar de Europese Commissie (EC) kan zich niet vinden in de verkeersverdelingsregel zoals die was voorgesteld. De minister wil nu in overleg met de EC tot een nieuw voorstel komen.
Schiphol
“Ik ben in overleg met de Europese Commissie om te komen tot een aangepaste verkeersverdelingsregel die enerzijds recht doet aan het doel dat Lelystad Airport gaat functioneren als overloopluchthaven van Schiphol en anderzijds tegemoet komt aan de bezwaren van de Europese Commissie”, zo schrijft Van Nieuwenhuizen.
Marktconsultatie
Volgens de bewindsvrouw ziet Brussel ‘mede naar aanleiding van de marktconsultatie’ geen heil in de regel zoals die was ingediend ter goedkeuring, of ter notificatie zoals dat heet. “Omdat er geen zicht meer is op goedkeuring, heb ik de notificatie ingetrokken.”
KLM
Uit stukken die de minister eerder aan de kamer stuurde, bleek dat KLM, easyJet, Transavia, Vueling, TUIFly, Corendon, Ryanair en Lufthansa gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om te reageren op het concept voorstel voor de verkeersverdelingsregel van eind vorig jaar. Verder hebben Schiphol, Groningen Airport Eelde, Belfast International Airport en Naples International Airport een zegje gedaan.
Bestemmingen
De verkeersverdelingsregel is bedoeld om maatschappijen te bewegen om vluchten te verplaatsen van het overvolle Schiphol naar het nog te openen Lelystad Airport. Dat zou onder andere gebeuren aan de hand van bepaalde bestemmingen die niet meer vanaf Schiphol gevlogen zouden kunnen worden. De eveneens spaarzame slots op Lelystad zouden ook uitsluitend ten goede komen aan maatschappijen die deze bestemmingen vanaf Schiphol vliegen.