KLM is bezig met het ombouwen van de laatste van vijf A330-300’s naar de nieuwe businessclass, waarin de stoelen volledig plat kunnen. Daarna worden nog twee A330-200’s onderhanden genomen.
A330
“De laatste A330-300 staat nu in de hangaar”, zegt een woordvoerder van KLM. “Deze maand gaan nog twee A330-200’s de hangaar in.”
Boeing 747
De ombouw van de hele KLM-langeafstandsvloot had in de oorspronkelijke planning al afgerond moeten zijn. In maart 2013 kondigde KLM de make-over aan; te beginnen met de Boeing 747-400’s. Daarna volgde de Boeing 777’s, de -200 en -300, als laatste kwamen de Airbussen aan de beurt. De Dreamliners van KLM zijn in de fabriek al voorzien van stoelen die helemaal plat kunnen.
Planning
Als eerste zouden de A330-300’s aangepakt worden, waarbij de laatste daarvan in juli van dit jaar af zou zijn. “We hebben ervoor gekozen om tussendoor ook A330-200’s te verbouwen. De planning is veranderd”, aldus de woordvoerder van KLM. Als gevolg daarvan staat de laatste -300, met registratie PH-AKD, nu pas in de hangaar.
Hangaar
Het wordt deze maand druk in die hangaar, want na de laatste -300 worden er nog twee A330-200’s ingereden. De PH-AOE moet dan voor het eind van het jaar nog voorzien zijn van de nieuwe businessclass, met de full flat-stoelen, de PH-AOF in januari van het nieuwe jaar.