Het kabinet wil een vliegtaks invoeren van 7 euro per ticket, ongeacht of men intercontinentaal of regionaal vliegt, zo bevestigen bronnen tegenover RTL Nieuws.
Taks
Eerder dit jaar liet minister van Financiën, Menno Snel, weten dat de taks afhankelijk zou worden of de reiziger binnen Europa vliegt of een intercontinentale vlucht maakt. Zo zouden op een passagiers op vluchten binnen Europa 3,80 euro bovenop de ticketprijs betalen en op intercontinentale vluchten 22 euro. Nu wordt dat dus één tarief.
7 euro
Ondanks dat de precieze prijs nog vastgesteld moet worden zou die rond de 7 euro komen te liggen. Als de vliegtaks daadwerkelijk wordt ingevoerd zou die in 2021 van kracht moeten gaan en zo’n 200 miljoen euro per jaar opleveren. In eerste instantie wordt gekeken of dit op Europees niveau kan worden vastgelegd, al lijkt dit moeilijk haalbaar. Als het niet Europees kan, dan komt er een nationale vliegtaks.
Klimaat
Eerder dit jaar kon de Telegraaf het rapport van CE Delft al inkijken, daaruit bleek dat “95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven. Minder dan 5 procent kiest een alternatief.” Ook zou uit het onderzoek blijken dat “de vliegtaks amper bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot.”
2009
Het is niet de eerste keer dat er een belasting komt op vliegtickets. In 2009 werd na grote weerstand de Nederlandse vliegtaks, die een jaar eerder werd ingevoerd, weer afgeschaft.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

