Malaysia Airlines doet afstand van de first class markt. Echter blijft de nieuwe meest luxe reisoptie vergelijkbaar met het comfort uit de eerste klasse. Dat zegt de maatschappij tegenover Australian Business Traveller.
Prijs
De A380’s en A350’s zijn voorzien van business suites, de Superjumbo heeft zes suites en aan boord van de A350 zijn er vier. De maaltijden en amenities zijn vrijwel gelijk aan die momenteel zijn inbegrepen in de first class. Het verschil zit echter in de prijs, die tussen die van een businessclass- en first class ticket moet uitkomen.
Naam
Volgens Malaysia loopt het aantal passagiers in de first class de laatste jaren terug. Voor bedrijven zou de naam bovendien te duur en exclusief overkomen, waardoor zij hun personeel vaker businessclass laten vliegen. Met de naamswijziging hoopt de airline ‘first’ opnieuw in de markt te zetten.
Londen
De suites zijn vanaf 12 december onder andere beschikbaar op routes naar Londen, Osaka en incidenteel Sydney. De A380’s worden sporadisch ook ingezet op deze drukke routes, als ze niet in gebruik zijn voor de pelgrimsvluchten.
De maatschappij zegt voorbereid te zijn op de mogelijke verwarring die in de eerste periode zal ontstaan, bijvoorbeeld door passagiers die denken dat ze met een businessclass-stoel hebben aangeschaft.