HelikopterLiefhebberLongreadMilitairNaast het nieuws

Van ontwerp naar F-16 staart | Longread

Jeroen van Veenendaal (33) is grafisch vormgever en fotograaf en heeft in korte tijd een prima reputatie in het luchtvaartwereldje opgebouwd. Zo heeft hij meerdere ontwerpen van helikopterbeschilderingen en een vliegtuigstaart op zijn naam staan, geen geringe prestatie. Hij is geboren in Rijssen, opgegroeid in Ede en sinds kort samenwonend in Zonhoven (België, ten noorden van Hasselt). Up in the Sky sprak met Jeroen over zijn werk en hobby en ontdekte dat bij beide creativiteit hoog in het vaandel staat.

Darmziekte
Jeroen heeft een Mbo-opleiding gedaan in de grafische vormgeving en daarnaast meer dan 11 jaar een schilderscursus gevolgd. Hij is graag lekker creatief bezig, of het nu ontwerpen, schilderen, of fotograferen is. Jeroen vertelt over zijn werkzame carrière: “Ik ben begonnen bij een beletteringsbedrijf, maar in die periode ben ik flink ziek geworden. Ik heb een ernstige darmziekte gehad die me een aantal keren op het randje van de dood heeft gebracht. Op mijn 25e ben ik uiteindelijk hieraan geopereerd en is mijn dikke darm volledig weggenomen. Dit brengt voor mij een grote energiebeperking met zich mee. Maar ik geniet nu wel dubbel van de dingen die ik kan doen. Na deze operatie heb ik mijn huidige baan gevonden als grafisch vormgever bij een reclamebedrijf.”

Copyright Björn van der Flier

Luchtmacht
Jeroen kwam al vroeg in aanraking met de (militaire) luchtvaart: “Ik heb twee ooms die wel eens gingen spotten. Op jonge leeftijd wilde ik altijd al graag militair worden, het liefst bij de Luchtmobiele Brigade. De interesse in het leger, en vooral de luchtmacht, is altijd gebleven. Na mijn operatie heb ik eindelijk de kans gekregen om met deze passie aan de gang te gaan. En die te combineren met mijn andere passie, mooie dingen maken.”

Aluminium
De hobby van Jeroen bestaat met name uit fotografie, hij vindt het erg leuk om militaire luchtvaart op een bijzondere manier te fotograferen. Daarbij wil hij graag uitzoeken wat het verhaal is achter het aluminium om dat vervolgens op een creatieve manier vast te leggen. “Ik geniet van het proces, van de groei die je als fotograaf doormaakt. Ik ben veel bezig met nachtfotografie en vind het heerlijk als ik een zorgvuldig voorbereide fotoshoot kan uitvoeren. Op fotografievlak is er nog zo veel te ontdekken, te leren, uit te proberen,” aldus Jeroen.

Airshows
In 2012, op de spottersdag op Florennes, is Jeroen begonnen met fotograferen, met een geleende Nikon D70 + 300mm. Hij is online in contact gekomen met Roloef-Jan Gort en heeft samen met hem de website DutchAviationPhoto.com opgericht. In het begin zijn ze veel naar airshows en spottersevenementen geweest. Later hebben ze hun contacten uitgebouwd en lukte het om basisbezoeken te regelen. Artikelen daarover werden steeds breder gepubliceerd. Ralph Blok heeft zich bij hen gevoegd en als team van drie maken ze nu een aantal keren per jaar een reis om een reportage te schrijven en foto’s te maken. Hun artikelen verschijnen in meer dan 20 bladen wereldwijd.

Agusta A109. Copyright Jeroen van Veenendaal – DutchAviationPhoto.com

Wedstrijd
Nu zijn er in ons land veel goede luchtvaartfotografen, maar een ontwerp maken voor een vliegtuigbeschildering is andere koek. Hoe is Jeroen daar ingerold? Jeroen legt uit dat het een combinatie is van zijn twee grote passies: “In november 2014 schreef het Agusta A109 display team van de Belgische Luchtcomponent een wedstrijd uit om een nieuw ontwerp te maken voor hun display helikopter. Ik heb een ontwerp ingediend en tot mijn verbazing won ik die wedstrijd! Natuurlijk prachtig om te zien dat je eigen creatie van een griffioen tot leven komt op een militaire helikopter. Ik kreeg de kans om het proces van beschilderen goed te volgen en ben zelfs bij de onthulling geweest in de vorm van een perspresentatie. Geweldig om ‘jouw’ helikopter daar te zien ‘shinen’, met je eigen naam erop, en de enthousiaste reacties op het ontwerp te horen.”

Ontwerp beschildering A109. Copyright Jeroen van Veenendaal

Tiger
Het bleef niet bij één ontwerp. De Belgen vroegen Jeroen om ook een helikopterontwerp te maken voor het eerste squadron, met een wolf als symbool. Maar zijn grote droom kwam uit toen hij een Nederlandse F-16 staart mocht ontwerpen: “Ik wist opnieuw een wedstrijd te winnen, ditmaal van het 313 squadron van Volkel. Er was een stevige competitie, waaraan echt capabele mensen meededen. Des te groter was mijn verbazing en vreugde toen ik benaderd werd met de mededeling dat de moeite niet voor niets was geweest! Ook bij de onthulling van deze staart kon ik aanwezig zijn en heb ik de eerste foto’s kunnen maken. Een paar dagen later is de bestickerde kist al richting Poznan gevlogen voor de Tiger Meet. Daar won het squadron de felbegeerde Silver Tiger Trophy.

Tiger ontwerp. Copyright Jeroen van Veenendaal

Naambadges
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk, het ontwerpen van een vliegtuigbeschildering? Jeroen legt uit: “Eerst maak ik een soort moodboard met ideeën die ik heb. Dan schets ik vaak op papier of in Photoshop hoe het eruit zou kunnen zien. Daarna ga ik verder in Adobe Illustrator om dit uit te werken. Zo krijg ik een product dat ik ook kan schalen en kan gebruiken om bijvoorbeeld naambadges en patches te maken. Bij de jubileumstaart voor het 313 squadron heb ik dit ontwerp weer in Photoshop gezet en er digitaal aan geschilderd tot ik een meer realistisch beeld had. Zo’n staart is best groot, dus dat werden grote bestanden.“

Copyright Jeroen van Veenendaal

Downwash
Op de vraag naar een grappig of spannend voorval in de luchtvaart antwoordt Jeroen dat hij van alles heeft meegemaakt: “Met open achterklep over de taxitrack rijden met twee Mirages van Couteau Delta vlak achter je. Terwijl je met je gezicht en camera centimeters boven de tarmac zweeft, een mooie ervaring. Of die keer dat je de startup procedure fotografeert bovenop een Griekse RF-4 Phantom vlak voor het afscheid. Ik zat achter de cockpit terwijl de kist al opgestart was. Het grondpersoneel was mij vergeten en had de ladder bij de cockpit al weggehaald. Bijna foutje bedankt. Of wat denk je van het volgende: ik had de controller netjes gevraagd waar ik het beste kon gaan staan en werd vervolgens letterlijk omver geblazen door de downwash van een Chinook helikopter.”

Dromen
Jeroen wil aan het einde van het interview nog graag iets kwijt aan de (creatieve) lezers van Up in the Sky: “Het klinkt misschien super cliché, maar volg je dromen! Geniet ondertussen ook lekker van het proces. Je leeft maar een keer. Na mijn ziekte ben ik echt dubbel gaan genieten van wat ik nog kan en heb. Als je echt gepassioneerd bent, en je gaat er voor, dan kun je dingen bereiken waar je nooit van hebt durven dromen. Het kost een hoop tijd en doorzettingsvermogen, maar het is het zeker waard!”

Agusta A109. Copyright Jeroen van Veenendaal
Badge. Copyright Jeroen van Veenendaal
Tags

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button