Sinds 2014 zijn ticketprijzen van lange-afstandsvluchten flink goedkoper geworden. Op sommige trans-Atlantische routes zelfs bijna 50 procent. Dat blijkt uit data van Expedia in handen van The Economist.
Prijzen
Ticketprijzen dalen als sinds 1995, volgens branchevereniging IATA. Maar sinds 2014 gaat het wel heel hard. Deels komt dat door de lagere olieprijs, Tussen 2014 en 2016 daalde die namelijk van 0,81 dollar naar 0,22 dollar. Daarna klom de olieprijs echter weer, maar de ticketprijzen gingen niet omhoog.
5.000+ kilometer
Routes langer dan 5.000 kilometer zagen de prijzen sinds 2014 gemiddeld met 30 procent dalen op economyclass tickets. De belangrijkste reden voor de prijsdaling is volgens The Economist de toegenomen concurrentie. Niet alleen door golfmaatschappijen, maar ook de Chinese airlines en budgetmaatschappijen.
Trans-Atlantisch
De gemiddelde prijs op zes trans-Atlantische routes bekeken door The Economist was in 2014 nog zo’n 1100 dollar. In 2018 was dat 700 dollar. De route die er het meest uitspringt is Parijs-Los Angeles met een daling van bijna 50 procent. Ook Los Angeles-London verloor veel van de gemiddelde prijs. Van New York naar London, Frankfurt en Parijs zag men flinke dalingen in ticketprijs.
Amsterdam – New York
Rond het moment dat Norwegian aankondigde van Schiphol naar New York JFK te vliegen verlaagde KLM de prijzen voor de tickets. De jaren daarvoor was de prijs stabiel gebleven.