AirlinesEditors choiceFrequente reizigerKLMNieuwsNL nieuwsSchiphol Airport

Vernieuwde lounge is KLM’s nieuwste bestemming

Deze week opent de nieuwe KLM non-Schengen lounge. De lounge is geheel vernieuwd, technologisch vooraanstaand en moet een bestemming op zich worden. KLM opent het eerste, nieuwe, deel deze week. Vervolgens wordt de huidige lounge verbouwd en is alles medio 2019 gereed. Up in the Sky keek vast rond.

Verdubbeling

KLM had meer ruimte nodig voor haar paradepaardje-lounge. Sinds de security door Schiphol verplaatst is, ontstond ruimte om flink uit te breiden. De non-Schengen wordt uiteindelijk bijna 7.000 vierkante meter groot. Ongeveer een verdubbeling van de huidige lounge. Het gaat twee etage’s beslaan. Of zelfs drie, als je de ingang met de roltrappen op de Holland Boulevard meerekent.

Huisjes

Wat direct opvalt zijn twee glazen muren met een bijna oneindige rij KLM-huisjes die langs de roltrappen tot aan de bovenste etage lopen. Vanaf het platform gezien bevindt de passagier zich dan ook in een soort groot huisje. Aan de rechterkant van de roltrap is het nieuwe gedeelte dat deze week open gaat.

Polder

Eelco van Asch, senior-vice president hub operatie heet ons daar welkom. “We zijn nu in het gedeelte dat de Polder heet, ook internationaal een bekend begrip”, zegt hij. “Dit deel is met name om te werken, maar er kunnen ook events worden gehouden.” Dat gebeurt op de Dutch Mountain. Een slim gemaakte combinatie van een grote trap met zitplekken in de vorm van een tribune dat uitkijkt op een groot scherm.

DJ

“We hebben zelfs een mogelijkheid om een DJ neer te zetten, in een DJ booth. Het is allemaal zo geconstrueerd dat de reizigers daar geen last van hebben”, aldus Van Asch. De discobol hangt er ook al.”

Luxer

Het gedeelte op de bovenste verdieping heet de Sky. Als de volledige lounge open is, wordt dit het betaalde gedeelte. Er is een bar met luxere dranken dan in de rest van de lounge. Ook is er een restaurant waar eten van Michelin-sterkwaliteit geserveerd wordt. De prijzen daarvan komen onder het niveau van die in een sterrenrestaurant te liggen. Er komen opties voor snellere en kleinere maaltijden voor mensen die weer een vlucht moeten halen. Het andere eind van het spectrum zijn de kamers voor private dining die kunnen worden gehuurd. Driekwart van de lounge-bezoekers is op doorreis namelijk. Op deze hoogste etage is ook het terras met uitzicht op het platform tussen de E- en F-pier.

Digitaal

Innovatief is de nieuwe technologie die KLM gebruikt. De passagier logt bij binnenkomst als het ware in; bij een paal of, later, via de app. Er zijn geen balie’s, “want een balie betekent een rij en dat willen we niet”, aldus Van Asch. Bij de ingang staan KLM’ers om iedereen welkom te heten en te zorgen dat niemand er tussendoor glipt.

Douche

Als de bezoeker iets wil, bijvoorbeeld douchen, dan kan hij dat via zijn telefoon doorgeven. De personal lounge assistents weten door digitale plaatsbepaling waar de klant zit en lopen naar hem toe op het moment dat er een douche vrij is. Volgens KLM is dit uniek in de wereld. De douches openen als de gehele lounge gereed is.

Slapen

Ook nieuw zijn de nap boxes. Als een soort stapelbed komen er twee boven elkaar. Geheel van elkaar gescheiden voor privacy. Elke nap box heeft een wasgelegenheid. In totaal zullen er twintig komen. Deze zijn te huur voor drie of vijf uur. Op de eerste etage zijn speciale open kamers waar partners hun producten, zoals koffers of fietsen, kunnen tentoonstellen. 

Met de innovaties en geheel vernieuwde interieur kan de KLM lounge zich weer meten met de betere lounges over de wereld. Van Asch is dan ook heel trots: “eigenlijk is de lounge de nieuwste bestemming in het KLM-netwerk.”

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button