De Belgische luchtverkeersleiders zijn boos op de directie nadat er een bijna-botsing boven Luik plaatsvond, maar waar geen onderzoek naar wordt ingesteld, zo meldt de Belgische krant De Standaard.
Brief
De luchtverkeersleiders zeggen dat er op 6 september boven Luik een ‘ramp nipt is vermeden’. Het controleorgaan Air Accident Investigation Unit (AAIU) stelt echter geen onderzoek in omdat het geen ernstig incident was. Dit komt omdat beide vliegtuigen ‘nog net op de rand van de veiligheidsmarge van 1.000 voet (304 meter) bleven.
Bijna-botsing
Door slecht weer vlogen op 6 september een vliegtuig van een Duitse maatschappij en een Turkse chartermaatschappij te dicht bij elkaar en treedt het interne waarschuwingssysteem in werking. ‘Het was een bijna-ongeval, het risico op botsing was echt groot’, aldus een verkeersleider tegen de krant. De meningen verschillen nogal binnen de verkeersleiding over de ernst van het incident.
Brief
Volgens de verkeersleiders is die gang van zaken ‘exemplarisch voor de gebrekkige veiligheidsstructuur.’ De verkeersleiders schrijven daarom een boze brief naar de directie van de Belgische luchtverkeersleiding Skeyes, voorheen Belgocontrol genaamd.
‘Holle slogan’
Volgens de schrijvers van de brief is ‘veiligheid een holle slogan’ voor de directeur van Skeyes, Johan Decuyper. Zo zou de verkeersleiding onderbemand zijn, met 84 werknemers waar er eigenlijk 104 nodig zijn. Dit leidt tot hoge werkdruk waarbij men in periodes meer dan 10 dagen op rij moet werken.
Geluk
‘Dat we tot nu toe aan rampen zijn ontsnapt is puur geluk’, aldus een verkeersleider, ‘ooit zál er iets gebeuren.’ Op 23 februari kwamen ook al twee vliegtuigen te dicht bij elkaar in de buurt van Leuven, toen bedroeg de afstand 208 meter. De AAIU stelde toen wel een onderzoek in. Skeyes wilde niet reageren op het incident van 6 september.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!