De vliegtuigen die op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) vliegen hebben in het afgelopen gebruikersjaar teveel herrie gemaakt boven Schiedam. Dat laat RTHA weten.
Oostenwind
Het is voor het eerst sinds 2010 dat de zogenoemde grenswaarden zijn overschreden. Dat dit gebeurd is, komt volgens de luchthaven door een ‘extreem langdurige oostenwind’.
Gebruikersjaar
Rondom RTHA wordt op zes handhavingspunten het geluid gemeten waarbij wordt gekeken of de luchthaven binnen de kaders blijft; de geluidscapaciteit. “In één handhavingspunt bij Schiedam heeft RTHA het jaarlijks wettelijk toegestane geluidsniveau overschreden”, aldus een verklaring. Een gebruikersjaar in de luchtvaart loopt van 1 november en eindigt op 31 oktober het jaar daarop.
Zestienhoven
Tot en met april was er volgens RTHA nog geen vuiltje aan de lucht. “In de maand mei was echter sprake van extreem langdurige oostenwind.” Daardoor moesten de toestellen veel vaker over Schiedam voordat zij landden op Zestienhoven. “Nooit eerder is een handhavingspunt zoveel verslechterd als in mei 2018.” Maar toen dreigde nog slechts een beperkte overschrijding van de afspraken over het geluid.
Luchtverkeersleiding
De luchthaven is in gesprek gegaan met de airlines en de luchtverkeersleiding en heeft een ‘baansturingsmaatregel’ aangekondigd en toegepast. “Dit is de enige en vooral ook beproefde methode om een overschrijding te voorkomen.” Maar omdat de sterke oostenwind aanhield en vliegtuigen niet veilig kunnen landen met een te sterke meewind, kon de baansturing onvoldoende worden benut.
ILT
Aanvullende maatregelen zoals het voor zover mogelijk weren van oudere, minder stille vliegtuigen en minder trainingsvluchten van militaire vliegtuigen en helikopters van de kustwacht, boden ook onvoldoende soelaas. De rapportage over het afgelopen gebruikersjaar ligt nu bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). “Naar verwachting wordt begin 2019 bekendgemaakt hoe de inspectie de overschrijding beoordeelt en of een maatregel wordt opgelegd”, besluit RTHA.