InnovatieNieuwsProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

Airbus koopt ARJ-100 als testvliegtuig elektrische motor

Airbus heeft een ARJ-100 gekocht om als testvliegtuig voor een nieuwe elektrische motor te dienen, zo meldt ch-aviation. Het vliegtuig zou in 2020 de lucht in moeten om de elektrische motor te testen.

Elektrisch
Vliegtuigbouwer Airbus gaat samen met Rolls-Royce en Siemens een samenwerking aan om een AVRO RJ-100 te voorzien van een hybride motor. De ARJ-100, met registratie G-ILLR, behoorde tot vorig jaar oktober toe tot Cello Aviation. Het toestel, van precies 18 jaar oud, werd in december 2000 als eerste door Cityflyer Express in dienst genomen.

Doel
Het doel van de samenwerking tussen de drie grote bedrijven is om een ‘E-Fan X hybrid-electric flight demonstrator’ te maken. Een hybride testmotor die op een ARJ-100 gemonteerd wordt. Het toestel met vier gasturbines krijgt dan één elektrische motor van twee megawatt. De proef met de motor wordt op een testbed uitgevoerd. Als deze succesvol blijkt te zijn wordt er daarna een tweede gasturbine vervangen door een elektrische motor. In 2020 wordt naar verwachting de test uitgevoerd.

Airbus
De vliegtuigbouwer is verantwoordelijk voor de algehele integratie evenals de besturingsarchitectuur van het hybride-elektrische aandrijfsysteem en batterijen. Ook de integratie van de vluchtbesturingen valt onder Airbus.

Rolls-Royce
Rolls-Royce neemt de turbo-asmotor, de twee megawatt generator en de elektronica die de motor moeten aandrijven onder de vleugels. Samen met Airbus werken ze ook aan een aanpassing van de ventilator aan de al bestaande gondel.

Siemens
Siemens levert de twee megawatt elektromotoren, de besturingsunit van deze twee motoren, de DC/DC omvormer en het distributiesysteem van het vermogen naar de motoren.

© Airbus

Milieu
De drie bedrijven willen met deze samenwerking een grote stap zetten naar een beter milieu. Ze stellen als doel om de richtlijnen van de Europese Commissie’s ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’ te halen. Dat houdt een reductie van 60 procent van CO2 (koolstofdioxide) uitstoot, een terugdringing van 90% aan uitstoot van stikstofdioxide en 75 procent minder geluidshinder.

Tags

Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button