Twee piloten hebben op 27 juli van dit jaar een botsing voorkomen op Schiphol, dat blijkt uit een lopend onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV).
Botsing
Uit het lopende onderzoek van de OvV blijkt dat afgelopen zomer een bijna-botsing heeft plaatsgevonden op Schiphol, maar voorkomen is door de twee piloten van de betrokken vliegtuigen. De OvV omschrijft het incident als volgt:
‘Een Embraer E190 stond, gereed voor vertrek, opgelijnd aan het begin van baan 18C, ter hoogte van intersectie W1. Een Boeing 737 stond nabij intersectie W4 van dezelfde baan gereed om de baan op te taxiën. De baanverkeersleider gaf de Boeing 737 toestemming op te lijnen op baan 18C. Kort daarna gaf de baanverkeersleider de Embraer, die aan het begin van de baan stond, toestemming om te vertrekken. Terwijl de bemanning van de Boeing 737 via intersectie W4 richting de baan taxiede, hoorden ze de startklaring voor de Embraer. Hierop stopte de bemanning van de Boeing 737 direct; het toestel kwam kort voor de baan tot stilstand. De bemanning van de Embraer brak de start af.’
Veiligheid
Vorig jaar bleek uit een onderzoek van de OvV dat Schiphol dat het toezicht op de veiligheid beter kan. De OVV wijst onder andere op de volgende risico’s: de complexiteit van de luchthaven, de hoge werklast voor verkeersleiders en het gebrek aan standplaatsen voor vliegtuigen. Door de sterke groei van de afgelopen jaren zit Schiphol in veel opzichten aan haar limiet.
Verantwoordelijkheid
Volgens de OVV ontbreekt het op Schiphol “aan een partij die verantwoordelijkheid neemt voor de integrale veiligheid van het vliegverkeer”. Het ministerie schuift de verantwoordelijkheid teveel af naar andere partijen en de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft te weinig kennis en middelen. Toentertijd liet Schiphol in een verklaring weten dat ‘veiligheid altijd topprioriteit is, nu en in de toekomst.’
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

