Op Lelystad Airport is de afbouw van de nieuwe terminal begonnen. Dit betekent dat het casco wordt voorzien van de uiteindelijke inrichting. De luchthaven presenteerde alvast een aantal impressies van de verblijfsruimtes voor de toekomstige reizigers.
Treinstation
De ontwerpers hebben het terminalgebouw basic gehouden. Geen afgewerkte plafonds, maar een volledig zichtbare constructie geven de terminal vorm. De hal van het gebouw is niet geklimatiseerd, vergelijkbaar met een treinstation. Pas achter de security komen passagiers in het gedeelte met verwarming en airco.
Huiskamer
De gedachte achter het ontwerp is dat passagiers het hele traject van auto tot vliegtuig in een half uur kunnen volbrengen. Reizigers die meer tijd hebben kunnen op de bovenverdieping wachten in de ‘huiskamer’, waar ook restauratie is. In het ontwerp is rekening gehouden met een toekomstige uitbreiding van de huidige vier naar acht gates. Op de langere termijn kan het hele complex gespiegeld nog verder worden uitgebreid.
Uitstel
Ondanks dat de terminal bijna gereed is zal het nog minstens tot 2020 duren voordat de eerste reizigers er gebruik van kunnen maken. Bovendien hangt verder uitstel in de lucht doordat Brussel de oorspronkelijke plannen voor het vliegveld als overloop van Schiphol in de weg zit.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!