De low-cost airline van Tanzania, fastjet, staat sinds een week aan de grond. De Tanzaniaanse luchtvaart autoriteit (TCAA) heeft dit afgedwongen. De vluchten vanuit Zuid-Afrika, Mozambique en Zimbabwe gaan wel door. Deze worden door een ander onderdeel van fastjet uitgevoerd.
Eisen
Volgens de TCAA voldoet fastjet Tanzania niet de eisen van de vlieglicentie. De maatschappij heeft teveel annuleringen en schuld. De vluchtannuleringen werden tijdelijk opgevangen door de inzet van een geleasde 737-500. Maar die lease is vorige week alweer gestaakt.
Embraer
De maatschappij heeft tot 19 januari gekregen om de zaakjes weer op orde te krijgen. De vloot bestaat uit één Embraer, maar die wordt aan de grond gehouden vanwege de hoge schulden.
A319
Fastjet begon in 2012 na de koop van Fly540 door onder andere de easyJet Group. In 2015 werd een vlieglicentie (AOC) in Zimbabwe en later Mozambique verkregen. De maatschappij heeft het altijd moeilijk gehad, mede door protectionisme van regeringen. De A319’s werden vervangen door kleine Embaers. Het Zuid-Afrikaanse Solenta investeerde in de maatschappij en werd grootste aandeelhouder.
Tanzania
Fastjet Tanzania is inmiddels voor het grootste deel losgeweekt uit de fastjet-groep en in handen van een voormalig minister. Hij zegt met een plan te komen om het 45 procent marktaandeel in het Oost-Afrikaanse land te behouden. Het zal lastig worden sinds de staat enige tijd geleden besloten heet Air Tanzania nieuw leven in te blazen.