Frequente reizigerKLMNieuwsNL nieuws

Wifi komt bij KLM maar niet van de grond

Het wil maar niet lukken met het inbouwen van wifi aan boord van de toestellen van KLM. Dit jaar zou de techniek gefaseerd over de 777- en A330-vloot worden uitgerold. De teller is blijven steken op één toestel.

787
Dat brengt het totaal -met uitzondering van de Boeing 787’s- op twee toestellen. Volgens een woordvoerder van KLM heeft ‘een mix van ontwikkelingen’ geleid tot het bijstellen van de planning.

Airbus
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers in augustus van dit jaar liet KLM-topman Pieter Elbers al weten dat de installatie van wifi aan boord van de Airbus-vloot vertraging opliep. Dat had te maken met een technisch probleem bij Airbus was toen de verklaring. Naar nu blijkt is ook bij de Boeing 777’s vertraging opgetreden. 

Certificering
Volgens de woordvoerder van KLM heeft dit onder andere te maken met het verkrijgen van de benodigde certificering vanuit de autoriteiten. Dat duurde langer dan gedacht. “KLM benut haar vliegtuigen natuurlijk maximaal en bovendien moet KLM voldoen aan Boeinginspectieprogramma’s”, voegt hij daaraan toe. Door die ‘mix van ontwikkelingen’ is de planning bijgesteld.

Boeing
KLM durft nu alleen nog maar een ‘voorzichtige schatting’ te geven. Volgens die schatting worden komend jaar tussen de elf en vijftien Boeings van wifi voorzien en drie A330’s. “Over 2020 doen we nog geen uitspraken.” KLM heeft 29 Boeing 777’s en dertien A330’s. De Boeing 787 Dreamliners zijn bij de bouw al van wifi voorzien.

Air France
KLM kondigde in 2012 aan haar toestellen met wifi te zullen uitrusten. Vanaf 2013 moest dat gebeuren; in dat jaar kreeg één Boeing 777 de techniek aan boord. In de jaren daarna gebeurde niks, tot 2016, toen werd aangekondigd dat KLM (en Air France) met een nieuwe partner in zee zouden gaan en de installatie een jaar later zou beginnen. Dat werd 2018 en nu dus 2019 voordat het echt moet beginnen. 

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen