Een Boeing 747 van National Air Cargo heeft op 23 december boven New Delhi een situatie veroorzaakt waarin de afstand met twee andere toestellen te klein werd. De zogenoemde loss of separation ontstond nadat de cockpitbemanning niet de instructies van de luchtverkeersleiding opvolgde, zo blijkt uit een analyse van The Aviation Herald.
Vlieghoogte
Het toestel was onderweg van Bagram in Afghanistan naar Hongkong en vloog nabij New Delhi toen de crew toestemming vroeg om te stijgen naar een kruishoogte van 35.000 voet. De verkeersleiding ontving het verzoek en verzocht tot nader order de vlieghoogte van 31.000 voet te handhaven. Echter, de piloten begonnen toch met stijgen.
Toestellen
Op dat moment bevond een KLM-toestel, een Boeing 777-300ER die onderweg was van Amsterdam naar Bangkok, zich boven de 747, op 33.000 voet. Daarnaast vloog op dat moment een Eva Air 777-300ER (op de route Bangkok-Wenen) in tegengestelde richting op 32.000 voet.
TCAS
Nadat de 747-piloten het stijgen hadden ingezet reageerde een waarschuwingssysteem (TCAS) voor de nabijheid van andere toestellen. Meteen daarop werd een bocht naar links ingezet, gevolgd door een korte daling. De piloten van de Eva-Air Boeing weken daarop ook naar links uit na het ingrijpen van de TCAS. Het toestel van KLM kon zonder problemen doorvliegen.
Uiteindelijk kreeg de Jumbojet alsnog toestemming voor de aangevraagde vlieghoogte. De drie vliegtuigen hebben hun reis zonder problemen vervolgd.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

