Brussels Airlines faseert de laatste Superjet SSJ100 eerder uit dan in oktober bekend gemaakt. 7 januari is de laatste vlucht, een retourtje Billund. Dat meldt airlineroute.
Nieuwe jaar
In de eerste week van het nieuwe jaar vliegt Bussels nog naar Basel, Birmingham, Bologna, Krakow, Milaan en dus Billund. Daarna is het gedaan met de geleasde SSJ100’s bij de Belgische nationale maatschappij. De SuperJets zijn geleasde van CityJet.
CityJet maatschappij wil ook van de toestellen af. Daarmee verliest Sukhoi, de maker van de Superjets, de enige Europese gebruiker. Begin 2019 komt er wel weer een gebruiker bij, het Sloveense Adria Airways. Al is dat nog niet 100 procent zeker.
Vervanging
Eind oktober sloten Brussels Airlines en CityJet een akkoord de vier Russische Sukhois te vervangen door vier CRJ-900-vliegtuigen van de Canadese producent Bombardier. De reden hiervoor zijn de kinderziektes in de Superjets en de daarbij behorende ongemakken.
Ongemakken
Zo ondervonden de vier vliegtuigen afgelopen zomer constant problemen of ging er iets kapot, waardoor de toestellen aan de grond moesten blijven staan om gerepareerd te worden. Omdat veel handleidingen nog niet vanuit het Russische vertaald waren moesten er steeds Russische technici aan te pas komen om de toestellen weer aan de praat te krijgen. Dit leidde tot veel vertragingen en annuleringen.
Verdwenen
Met ingang van 1 november vliegt de eerste CRJ900 ter vervanging van de Superjet. Begin januari moeten alle vier de Sukhoi’s uit de vloot verdwenen zijn en door de CRJ900 vervangen zijn. De ceo van Brussels Airlines, Christina Foerster, maakte eerder dit jaar al bekend dat ze zo snel mogelijk van de Russische toestellen af wil.