Editors choiceInnovatieLelystad AirportNaast het nieuwsNL nieuwsProfessional

De innovatieve landingsbaan van Lelystad Airport

Het is gewoon een plak asfalt, zoals alle andere landingsbanen. Maar bij de verlenging is onder dat asfalt iets unieks gebeurd. Dat leverde winst op voor het milieu, zorgde voor aanzienlijk minder overlast voor omwonenden en scheelde de luchthaven ettelijke miljoenen euro’s. Algemeen directeur Hanne Buis van Lelystad Airport is dan ook trots op het project en legt het uit aan Up in the Sky.

Afgraven

Buis: “Er lag een baan van 1.200 meter lang en 30 meter breed. Deze moest vergroot worden naar 2.700 meter lang en 45 meter breed. De normale manier van het aanleggen van een baan is de grond eronder afgraven tot je op zandgrond stuit. Daarna ga je weer opbouwen met zand en puin. Tenslotte komen er een aantal lagen asfalt overheen.”

Belasting

“Voor Lelystad Airport zou dat beteken dat er 10.000 vrachtwagens aan kleigrond moest worden afgevoerd en vervolgens ook weer 10.000 vrachtwagens met nieuwe grond erin aangevoerd moesten worden”, aldus Buis. “Dat zou een enorme belasting voor de omwonenden betekenen en voor 500 ton CO2-uitstoot zorgen. Onze bouwer Dura Vermeer is op zoek gegaan naar een alternatief. Dat hebben ze naast de deur gevonden, bij TerraStab uit Harderwijk.”

Stabiliseren

TerraStab is specialist in het stabiliseren van de ondergrond. Met een soort grote ploeg wordt de bestaande kleigrond doorwoeld met een kalkcement-mengsel. “Daardoor is een stevige fundering ontstaan die als het ware als een plaat op de overgebleven kleilaag ligt”, zegt Buis. Daar overheen is een tweede funderingslaag van hergebruikt gebroken puin aangebracht en zijn vervolgens de lagen asfalt gelegd. “Vanuit verschillende vliegvelden over de wereld is er interesse in wat we hier gedaan hebben.”

Licht

Daar houdt de innovatie van de baan niet op. “We hebben een baanverlichtingsinstallatie die op inductie werkt”, zegt de algemeen directeur. “Er loopt een lange elektriciteitslijn onder de baan. De verlichting is daar niet met een stekker op aangesloten. De lampen zitten in een soort bak waar je ze zo uit kunt halen. Het werkt net zoals je elektrische tandenborstel thuis, daar is ook geen daadwerkelijke verbinding. Door dit systeem is onze energierekening hetzelfde als die van de oude, veel kleinere baan.”

Meer innovatie

De innovatie op Lelystad Airport stopt niet bij de baan. Er wordt mogelijk een project opgestart naar het beperken van geluid. Buis: “gebouwen rond het luchthaventerrein zorgen voor resonantie en versterken daarmee soms het geluid. We gaan hopelijk een test doen om geluid juist te beperken. Door bijvoorbeeld de gevel van een ander materiaal te maken, of het gebouw onder een andere hoek te zetten.” De luchthaven bekijkt samen met de Provincie Flevoland, het NLR, en een aantal universiteiten welke innovaties toegepast of getest kunnen worden op de luchthaven.  “Ook overwegen we een test met het planten van bamboe. Dat neemt veel CO2 op en kan later gebruikt worden om bijvoorbeeld meubilair van te maken. Dit zijn allemaal tests die op het grote Schiphol niet gemakkelijk kunnen, maar waar Lelystad juist uitermate geschikt voor is.”

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button