Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Tot 2023 gebeurt (bijna) niks in de Nederlandse luchtvaart
Editors' Choice

Tot 2023 gebeurt (bijna) niks in de Nederlandse luchtvaart

RedactieDoor Redactie07/01/2019Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

2020 had het magische jaar moeten worden; dan zou Schiphol verder kunnen groeien dan 500.000 vliegbewegingen en Lelystad Airport zou eindelijk echt opengaan voor groot handelsverkeer. Beide liggen onder vuur, wij houden het op 2023 voordat het magische jaar voor de Nederlandse luchtvaart daar is.

Lelystad

Medio december zette de minister van Infrastructuur en Waterstaat de deur op een kier voor verder uitstel van de opening van Lelystad door te zeggen dat opening in 2020 ‘steeds ingewikkelder’ wordt. Dat is Haags voor: dat gebeurt waarschijnlijk niet. Brussel krijgt de schuld, want daar vinden ze dat ook nieuwe toetreders toegang moeten krijgen tot de luchthaven. Stel dat Lelystad voor 2023 opengaat, dan is daar ruimte voor gemiddeld minder dan één retourvlucht per uur. Die beperking is er dankzij de huidige indeling van het luchtruim. Toestellen moeten lang relatief laag vliegen om niet in de clinch te komen met de aanvliegroutes naar Schiphol. Hierdoor hebben omwonenden in een veel grotere straal rond Lelystad te maken met het geluid. Vooral de groep die verder weg van het vliegveld woont, roerde zich de afgelopen tijd. Het was de voornaamste reden voor de minister om de opening al uit te stellen tot volgend jaar.

Luchtruim

De herindeling van het luchtruim zit al lang in de planning. Als die een feit is, kunnen de toestellen richting Lelystad langer hoger blijven vliegen en hebben minder mensen ‘last’ van de vliegtuigen. Na de herindeling van het luchtruim kan Lelystad op termijn maximaal 45.000 bewegingen faciliteren in plaats van 10.000; de capaciteit verviervoudigt ruim. Een aantal dat een luchthaven serieus bestaansrecht geeft èn de minister de ruimte geeft om ook wat nieuwe toetreders toe te laten, naast de overloop van Schiphol. Een win-win-win-win situatie. Schiphol blij, Lelystad blij, omwonenden blij en Brussel blij. De herindeling van het luchtruim staat op de agenda voor 2023. 

Lobby

In de tussentijd bestaat misschien wel behoefte aan een beetje groei op Schiphol. Een beetje wordt wellicht ook geaccepteerd door de omgeving, zeker als daar juist de belofte aan gekoppeld wordt dat Lelystad Airport nog even niet opengaat. Zowel KLM-topman Pieter Elbers als voormalig Schiphol-ceo Jos Nijhuis zinspeelden daar ook al op, want in het Aldersakkoord waren de opening van Lelystad en minder groei op Schiphol onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat gold eigenlijk ook voor Eindhoven, maar dat is sowieso mislukt. Wellicht is groei op Schiphol met 10.000 vliegbewegingen in ruil voor verder uitstel van Lelystad wel acceptabel voor alle partijen. De lobby om de vierde baan vaker het mogen inzetten is met de publicatie van de concept milieueffectrapportage (mer) Schiphol ook ten volle ingezet. Daarmee kan een beetje groei gefaciliteerd worden op de piekmomenten, zoals KLM graag zou zien.

Veiligheid

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) heeft zo haar eigen belang: veiligheid. De raad heeft meermalen gewaarschuwd dat het veiliger moet op Schiphol. De luchthaven neemt die waarschuwingen niet serieus genoeg, stelt de OVV. Schiphol en partners hebben een roadmap gemaakt. Veel projecten zitten nog in de planningsfase. Eén van de grootste en belangrijkste projecten voor die veiligheid, de verdubbeling van het laatste stukje enkelbaans taxiweg, is wel onderweg. De afronding staat in de boeken voor 2023. 

Sector

Wanneer we kijken naar de belangrijkste spelers in de sector, KLM en Schiphol, vragen zij wel om groei, maar is het volume van die roep om groei wel wat afgenomen. KLM-topman Pieter Elbers zei begin 2018 al tegen Up dat zijn maatschappij gas terug zou nemen. Want de beschikbare capaciteit van KLM wordt al maximaal benut. Het programma van vlootvervanging gaat weliswaar door, maar vervanging is geen uitbreiding. Dat komt over een paar jaar pas weer in zicht. En waar Schiphol-topman Jos Nijhuis is zijn nadagen ook nog wel ‘mompelde’ dat Schiphol verder moest kunnen groeien, zeker als Lelystad niet op tijd open zou gaan, zei hij ook dat Schiphol qua capaciteit aan het plafond zat. Zijn opvolger Dick Benschop nam al een voorschot op ‘gematigde groei’. Echte groei op Schiphol, gekeken naar de terminal capaciteit, kan pas als de verbouwing van de huidige terminal en de bouw van de nieuwe terminal klaar zijn. Dat is in: 2023.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Brussel Dick Benschop Eindhoven Airport Jos Nijhuis KLM Lelystad Airport Pieter Elbers Schiphol vliegbewegingen
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie

Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

24/06/2025Redactie
Recent

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025

Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?