AirlinesNieuwsOpmerkelijkProfessional

Air France sluit hoofdstuk Joon af

Air France sluit het hoofdstuk Joon af, zo meldt Air France. Topman Ben Smith wil de dochtermaatschappij volledig bij Air France onderbrengen, waarmee het hele merk Joon verdwijnt.

Einde
Het einde voor Joon, de goedkopere dochtermaatschappij van Air France, is daar. Air France-KLM topman Ben Smith trekt de stekker uit het project. ‘Ondanks de vele positieve effecten van Joon, met name de onschatbare bijdrage van de teams bij Joon, die met passie en toewijding hebben gewerkt, was het merk vanaf het begin moeilijk te begrijpen voor klanten, voor werknemers, voor de markt en voor beleggers’, aldus Air France.

Verzwakt
Ook meldt de Franse maatschappij dat ‘de hoeveelheid van merken op de markt veel complexiteit heeft gecreëerd en de kracht van het merk Air France helaas heeft verzwakt.’ Alle geboekte Joon-vluchten worden nog onder het merk uitgevoerd, waarna het merk volleidg in Air France verdwijnt.

Personeel
Los van de mededeling dat Joon ophoudt te bestaan, meldt Smith dat er een nieuwe overeenkomst ondertekent is tussen Air France en de vakbonden die de cabin crew vertegenwoordigen. Deze ‘gebalanceerde overeenkomst’ is volgens Air France een ‘grote stap voorwaarts om een goede toekomst voor de cabin crew van Air France te verzekeren.’

Joon
Joon werd op 30 november 2017 gelanceerd als een hippe airline die jongeren zou moeten aanspreken. Op 1 december van dat jaar werd de eerste vlucht uitgevoerd van Parijs naar Barcelona. Zo’n vijf maanden later werd de miljoenste passagier van Joon ontvangen. In de komende maanden zal Air France het hoofdstuk Joon afsluiten.

Tags

Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button