ColumnGoofLiefhebberNaast het nieuwsPiloten

Piloot worden! | Column Goof

Je denkt dat je heel wat bent. Je bent handig met IT. Je hebt er een opleiding in gevolgd. Je hebt een vlotte babbel. O ja, je bent ook een kampioen in de (zucht) social media.

Met het bovenstaande CV kun je je vrij snel op een comfortabele stoel in het bedrijfsleven manoeuvreren. Zeker momenteel. Met 2200 netto en een lekkere leasebak onder de kont.  

Er is een nadeel. Over een jaar of vijftien komt er een even handige snuiter binnen bij het bedrijf waar je dan werkt, die voor een derde van wat jij dan verdient méér kan. Want jouw competentie heeft een houdbaarheidsdatum. Gemiddeld tot het 27e levensjaar, volgens de derde wet van Goofy. Dan begint al de aftakeling: het niet meer goed bij kunnen houden van de ontwikkelingen. Niet onmiddellijk, maar onmiskenbaar.

Tegen je veertigste sta je stil, en dan zit pas de helft van je carrière erop. Tenzij je tegen die tijd de absolute macht hebt binnen een bedrijf (door de eigenaar te zijn of in elk geval een onaantastbare positie te hebben) word je vervolgens klem gezet tussen een roedel naar je kuiten happende jonge honden, en een laag daarboven die z’n positie net iets beter vastgezet heeft dan jij. Vechtend klauw je je weg naar je 67e, als je die leeftijd al zonder hartaanval bereikt.

Doemscenario? Ik heb het om me heen tientallen keren zien gebeuren. Vanwaar dit verhaal? Wel, dit is een pleidooi om piloot te worden. Kies voor de complexe IT-omgeving van de tegenwoordige luchtvaart. Want in de luchtvaart word de aanvoer van onderen bemoeilijkt door (1) urenvereiste, en (2) dure en lastig te halen brevetten, en (3, nog wel) krachtige vakbonden.

De weg van onderen is dicht getimmerd. Tip van Goof: piloot worden, vandaag nog.

Goof Bakker

PS ALS JE WILT WETEN HOE EN WAT, LEES DAN HET BOEK ‘HOE WORD IK PILOOT?‘ VAN JAAP SCHELLINGER

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen