De overname van Flybe door Virgin Atlantic en haar partners betekent een einde voor de merknaam van de Britse regionale maatschappij. Dat blijkt uit de overeenkomst die Flybe met de partijen heeft gesloten.
Plannen
Het consortium van Virgin Atlantic, Stobart Group en investeerder Cyprus Capital heeft vrijdag de plannen voor Connect Airways bekendgemaakt, de voorlopige projectnaam die Stobart Air en Flybe gezamenlijk hebben gekregen. Flybe is voor Stobart een belangrijke partner, vanwege het grote aantal wetlease-vluchten en het gezamenlijke boekingssysteem.
Feeder
De vernieuwde airline wordt een feeder voor het long-haul netwerk van Virgin. Het bestaande Flybe-netwerk wordt daarvoor gebruikt om passagiers vanaf de kleinere regionale vliegvelden naar hubs van Virgin te brengen, voor de overstap op de verre vluchten. Amsterdam vormt een belangrijk netwerkpunt voor Flybe.
Merk
Onduidelijk is onder welke ‘identiteit’ de vluchten van Connect worden uitgevoerd. Mogelijk wordt het merk Virgin over de hele linie doorgevoerd. Het doel is volgens de partners in ieder geval om het merk Virgin Atlantic zover mogelijk toe te passen, zodat voor de passagier een “gestroomlijnde ervaring” ontstaat. Het merk Stobart Air blijft wel bestaan.
Little Red
Virgin waagde zich eerder op de regionale markt in het VK met Little Red. Dat bleek geen succes; in 2015 werd de operatie beëindigd. Met een grotere vloot wil Virgin nu dus opnieuw een feeder-netwerk uitbouwen.
FlyV
Uit bedrijfsregistratie-gegevens is volgens FlightGlobal op te maken dat in november een aantal namen zijn geregistreerd, waaronder FlyVE en FlyV. Dit gebeurde in de periode dat overnamegesprekken met Flybe van start gingen. Onduidelijk is of er een link is te leggen met de Virgin-deal.