De gesprekken tussen de consumentenbond en de KLM over het schrappen van het no-show beleid van de luchtvaartmaatschappij zijn op niets uitgelopen. Daarom sleept de Consumentenbond KLM voor de rechter, zo meldt de belangenvereniging.
No-show
Begin december liet de Consumentenbond weten KLM voor de rechter te willen dagen als de maatschappij niet zou stoppen met haar no-show beleid. Bij dat beleid wordt een deel van een reis door de maatschappij ongeldig verklaard, omdat de passagier voor een ander deel niet komt opdagen. De reiziger kan dan alleen nog gebruikmaken van bijvoorbeeld de terugreis door een toeslag te betalen of een nieuw ticket te boeken. De Consumentenbond vindt de no-show clausule van KLM onrechtmatig, omdat het ‘onredelijk bezwarend’ is voor consumenten.
Scheef
‘De balans tussen wat luchtvaartmaatschappijen mogen en consumenten moeten is volledig scheef. Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald. Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen, kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel’, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Stil
Combée: ‘De behandeling van die passagiersrechten ligt alleen al jaren stil. Dat is zuur, want nu ben je genoodzaakt om per vliegtuigmaatschappij de zaak voor de rechter te brengen. Bovendien is het niet gezegd dat als je je recht haalt in Nederland, de luchtvaartmaatschappij zijn voorwaarden ook aanpast voor reizigers uit andere landen.’
KLM
Een woordvoerster van KLM laat desgevraagd aan Up weten geen uitspraken te willen doen in afwachting van de rechtszaak.
Europa
Europese zusterorganisaties van de Consumentenbond willen ook dat het no-show beleid van verschillende luchtvaartmaatschappijen aangepast wordt. Behalve KLM, worden ook British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin gevraagd het no-show beleid aan te passen.