Airbus wil een kostenbesparing doorvoeren bij de productie van de A220. Philippe Balducchi, hoofd van de A220-productie in het Canadese Mirabel, spreekt met Reuters over de manier om de kostenreductie te realiseren.
Schaalvergroting
Volgens Balducchi zal de grootste kostenbesparing komen vanuit schaalvergroting. Doordat Airbus bij leveranciers producten in zeer grote hoeveelheden kan kopen, wordt de stukprijs van een product lager. Hierdoor komen de kosten voor materialen voor de A220 ook lager te liggen.
Bombardier
De A220 heette vorig jaar nog de Bombardier C-series, maar is door Airbus overgenomen. Doordat de Europese vliegtuigbouwer een stuk groter is dan Bombardier kan het de grootte van het bedrijf in de strijd gooien bij prijsonderhandelingen. Volgens Balducchi zouden de kosten met ‘een dubbelcijferig percentage’ omlaag kunnen gaan.
Besparing
Volgens Balducchi ligt een andere vorm van besparing bij de werknemers. Zij zijn inmiddels beter ingewerkt en vertrouwd met het product, waardoor zij ook sneller kunnen werken. De geleverde A220’s lagen vorig jaar op 33 stuks, het dubbele van het aantal leveringen in 2017.
Groter
De A220-fabriek in Mirabel, nabij Quebec, zal door het consortium van Airbus, Bombardier en de Canadese overheid groter gemaakt worden. Zo’n 26 miljoen euro wordt er vrijgemaakt om de fabriek uit te breiden. Met die uitbreiding zouden er rond 2025 zo’n tien A220’s per maand uit de fabriek moeten rollen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!