De Eurofighter Typhoon blijft in de race als nieuw gevechtsvliegtuig voor de Canadese luchtmacht. Dat bevestigde Simon Jacques, hoofd van Airbus Canada tijdens een ontmoeting met de pers.
Concurrentie
De Eurofighter Typhoon is een samenwerkingsverband tussen Airbus, het Britse BAe Systems en het Italiaanse Leonardo. De Typhoon wordt al langer gezien als een serieuze kandidaat voor Canada, maar dit is nog nooit officieel bevestigd door een vertegenwoordiger van Eurofighter. De Typhoon kan stevige concurrentie tegemoet zien: de Lockheed Martin F-35, de Boeing F/A-18 Super Hornet en de SAAB JAS-39 Gripen nemen het op tegen de Typhoon. Eind vorig jaar werd bekend dat het Franse Dassault de Rafale had teruggetrokken uit de Canadese competitie.
Selectie
Canada is van plan 88 nieuwe gevechtstoestellen aan te schaffen, ter vervanging van de CF-18 Hornet. Het komende jaar verwacht Canada de definitieve biedingen van de fabrikanten, waarna de selectieprocedure zal beginnen. Ondertekening van het contract wordt verwacht in 2021 of 2022 en aflevering van de eerste toestellen vanaf 2025. De operationele levensduur van de Canadese Hornet-vloot loopt echter tot 2020.
Tumultueus
Het tumultueuze traject voor de vervanging van de Canadese Hornets loopt al een paar jaar. In 2010 had de toenmalige Canadese regering het voornemen bekend gemaakt om 65 F-35’s aan te schaffen. De keuze voor de F-35 was niet onomstreden en op de gevolgde procedure kwam veel kritiek. Na zijn verkiezing in oktober 2015, hield de Canadese premier Trudeau zich aan zijn belofte om de keuze voor de F-35 te herroepen. Als tussenoplossing zouden 18 Boeing Super Hornets worden aangeschaft, om het ‘gat’ tussen Hornet en opvolger op te vangen. Na een handelsconflict met Boeing, besloot de Canadese regering deze bestelling ook te annuleren. Als oplossing voor het capaciteitsprobleem, neemt Canada 25 Hornets van Australië over. Bij de Australische luchtmacht worden deze overbodig met de komst van Super Hornets en F-35’s.