Etihad is vanuit Abu Dhabi met een door biobrandstof aangedreven Boeing 787 naar Amsterdam gevlogen, ‘een mijlpaal’ aldus de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE).
Biobrandstof
Onder de vleugels van de Boeing 787, die op 15 januari op biobrandstof naar Schiphol is gevlogen, hangen General Electric GEnx-1B motoren. Deze worden aangedreven door biobrandstof die gemaakt is in de VAE. De Khalifa University, Etihad Airways, Boeing, ADNOC, Safran, General Electric en BAUER Resources sloegen de handen ineen om een nieuw soort biobrandstof te maken.
Zand en zeewater
De biobrandstof is gewonnen uit zeekraal, een plant die in zoutmoerassen, stranden en mangroven leeft. De plantjes zijn in Masdar City, een stad in het emiraat Abu Dhabi, gekweekt op een speciaal aangelegde boerderij waar ‘s werelds eerste woestijn-ecosysteem gecreëerd is met enkel zand en zeewater. Nu bedraagt de oppervlakte van dat ecosysteem twee hectare, in de toekomst moet dat uitgroeien naar 200 hectare.