Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Liefhebber»Nieuwste versie Franse Rafale moet mee tot 2040
Liefhebber

Nieuwste versie Franse Rafale moet mee tot 2040

RedactieDoor Redactie18/01/2019Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Dassault Rafale van de Franse luchtmacht ©Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Eric Trappier, CEO van Dassault Aviation, kondigde eerder deze week aan dat de Franse regering een contract heeft toegekend om een vernieuwde versie van de Rafale te ontwikkelen, de F4 (“France 4”). Het contract vertegenwoordigt een waarde van 2 miljard euro. Dat maakte Dassault bekend in een persbericht.

Veelzijdig

De F4-standaard volgt op de eerdere versies voor de Franse luchtmacht en marine. De F1-standaard was de eerste generatie Rafales die bij de Franse marine in dienst kwam. De F2-standaard kon naast luchtverdediging ook grondaanvalstaken uitvoeren, gevolgd door de F3 en F3R-standaarden die zorgden voor een meer uitgebreide veelzijdigheid, de zogeheten “extended versatility”. De ontwikkeling van de F4-standaard voor de Rafale zal zorgen voor een nog capabeler gevechtstoestel met onder andere verbetering van radar en andere sensoren. Met vernieuwde digitale communicatiemogelijkheden kunnen sneller gegevens worden uitgewisseld. Naar verwachting kan de F4-standaard vanaf 2024 volledig geïmplementeerd worden.

Bestellingen

De door Dassault Aviation ontwikkelde Rafale is sinds 2004 in dienst bij de Franse marine. De Franse luchtmacht ontving de eerste Rafales in 2006. Het gevechtstoestel is al meerdere malen ingezet in conflictgebieden, waaronder Afghanistan, Irak, Libië, Mali en Syrië. Inmiddels zijn 152 van de 180 bestelde Rafales afgeleverd aan Frankrijk. Volgens de Franse Minister van Defensie, Florence Parly, zal er in 2023 nog een bestelling volgen voor nog eens 30 Rafales. Vanaf ongeveer 2040 zou de Rafale dan opgevolgd kunnen worden door een nieuw Frans-Duits gevechtstoestel.

Export

De Rafale kent inmiddels ook succes in het buitenland. Egypte werd de eerste buitenlandse klant voor dit type en schafte in 2015 acht eenzits- en zestien tweezits-toestellen aan. Qatar bestelde in totaal 36 stuks. Ook India bestelde uiteindelijk, na jaren gesteggel over het contract, 36 Rafales.

Door Daniel Ravenswaay


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Dassault Aviation frankrijk Rafale
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025Redactie

“Britse” Eurofighter Typhoons verleden tijd

09/07/2025Redactie

Italiaanse luchthaven dicht na dodelijk incident

09/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?