De Boeing 737 en Airbus A330 die op 22 november te dicht bij elkaar vlogen tijdens het landen op Schiphol zijn KLM-toestellen, zo bevestigt een woordvoerster van de maatschappij desgevraagd aan Up.
KLM
De twee betrokken toestellen zijn een KLM Boeing 737-800 met registratie PH-BXH en een KLM A330-300 met registratie PH-AOA. De Boeing voerde vlucht KL1776 van Hamburg naar Amsterdam uit en de Airbus voerde vlucht KL511 uit van de Liberiaanse hoofdstad Monrovia naar Amsterdam. Beide toestellen daalden om iets over zeven uur ‘s ochtends af naar Schiphol. Beide toestellen landden veilig op de Amsterdamse luchthaven. De Airbus stond om 07:12 uur lokale tijd weer aan de grond en de Boeing om 07:10 lokale tijd.
Te dicht
De afstand tussen de twee KLM-toestellen, die op 22 november op Schiphol de landing hadden ingezet, was op een bepaald moment veel kleiner dan is toegestaan. De minimale horizontale afstand tussen beide vliegtuigen had volgens de richtlijnen minstens 3 nautische mijl (5,55 kilometer) moeten zijn en de verticale afstand 300 meter. Op een bepaald moment bedroeg de horizontale afstand tussen de vliegtuigen 3,14 kilometer en de verticale afstand 60 meter.
LVNL
Op 23 januari kwam Luchtverkeersleiding Nederland met een bericht over het voorval naar buiten, maar gaf niet prijs welke luchtvaartmaatschappij(en) erbij betrokken waren. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij geeft geen commentaar op het voorval in afwachting van het onderzoek.
SimFlying gaat crowdfunden! Doe je mee?
Investeer in de nieuwe B737NG-simulator van SimFlying!
Je kan SimFlying helpen door mee te investeren via de gelanceerde crowdfundingcampagne. Leen geld en ontvang het binnen 5 jaar terug met mooie kortingen, of koop alvast een tegoedbon voor de nieuwe simulator.