Air France-KLMBrexitEditors choiceKLMNieuwsNL nieuwsProfessional

Harde Brexit: belang Air France-KLM in Virgin onzeker

In het geval van een harde Brexit, is het onzeker of Air France-KLM een belang kan nemen in Virgin Atlantic. Dat bevestigt een woordvoerster van de moedermaatschappij van KLM desgevraagd aan Up in the Sky. 

Virgin 

In juli 2017 kondigde Air France-KLM een trans-Atlantische joint venture aan met Delta Air Lines en Virgin Atlantic. Tegelijkertijd werd bekendgemaakt dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie een belang kocht in Virgin. “Er zijn onzekerheden over de terugtrekking van het VK uit de Europese Unie (harde of zachte Brexit) en daar hebben we rekening mee gehouden in ons aankoopcontract”, zegt de woordvoerster van Air France-KLM. 

Belang

Om de nieuwe joint venture ‘te consolideren’ zou Air France-KLM, na alle benodigde goedkeuringen van de autoriteiten voor het samenwerkingsverband, 31 procent van de aandelen in Virgin Atlantic kopen. Delta heeft al 49 procent van de aandelen van Virgin Atlantic in bezit. De resterende 20 procent blijft in handen van de Britse Virgin Group. 

Brexit

Bij die voorgenomen aandelentransactie is een voorbehoud ingebouwd met betrekking tot de Brexit. “Voor het geval dat de voorwaarden voor de Brexit zodanig zijn dat dit leidt tot een beperking van de landingsrechten of de vliegvergunning van Virgin Atlantic, heeft Air France-KLM een put and call-optie”, zegt de woordvoerster van de onderneming.

Delta

Wanneer het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie stapt zonder dat afspraken zijn gemaakt -een harde of no deal Brexit- is het reëel dat Virgin Atlantic in meerderheid Brits moet blijven om alle rechten te behouden. Zoals maatschappijen nu in meerheid in handen moeten zijn van bedrijven die gevestigd zijn in de EU, of de VS bijvoorbeeld. Aangezien Delta al 49 procent van de aandelen in Virgin heeft en houdt, betekent dit dat Air France-KLM geen 31 procent van de aandelen kan kopen.

Verkopen

“Mocht dit zich voordoen, dan heeft Air France-KLM het recht om het volledige belang terug te verkopen aan Virgin”, aldus de woordvoerster van Air France-KLM. Bij de aankondiging medio 2017 liet Air France-KLM weten dat de overeenkomst, zowel de joint venture als de aandelenoverdracht, in 2018 rond moest zijn. Dat is niet gebeurd.

Autoriteiten

In mei van het afgelopen jaar kwam het bericht dat een definitieve overeenkomst was getekend tussen Air France-KLM, Delta Air Lines en Virgin Atlantic. Daarin waren de puntjes op de i gezet met betrekking tot het bestuur en de verdeling van kosten en baten. Daarna werd het proces om toestemming te krijgen van de autoriteiten in gang gezet. 

CAA

Op 20 juli vorig jaar hebben de maatschappijen goedkeuring voor de joint venture aangevraagd bij het Amerikaanse ministerie van Transport. “Bij de Europese Commissie, de Britse luchtvaartautoriteit CAA en autoriteiten in bepaalde andere jurisdicties is toestemming gevraagd voor de aankoop van de aandelen in Virgin door Air France-KLM”, laat het bedrijf weten.

Markt

“We zijn op schema voor implementatie van de uitgebreide joint venture later dit jaar (2019), afhankelijk van de goedkeuringen.” Air France-KLM zegt tenslotte: “Ongeacht de Brexit, het Verenigd Koninkrijk is een snelgroeiende markt waar we aanwezig moeten zijn.”  

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen