De Airbus A330neo heeft van de European Aviation Safety Agency (EASA) toestemming gekregen om het vliegtuig met een ETOPS 285-optie aan te bieden, zo meldt Airbus. Hiermee mag het vliegtuig verder verwijderd zijn van een uitwijkvliegveld en kan hierdoor rechtstreeks over een oceaan vliegen.
ETOPS 285
De A330neo mag met de door de EASA goedgekeurde ETOPS 285-optie op routes vliegen waarbij het dichtstbijzijnde uitwijkvliegveld maximaal 285 minuten vliegen op één motor verwijderd is. Eerst moest de uitwijkluchthaven op maximaal 180 minuten vliegen bereikbaar zijn. ETOPS staat voor ‘Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards’, in het Nederlands vertaald ‘prestatiestandaarden voor tweemotorige vliegtuigen met een vergroot bereik.’
Directer
Met de optie om verder verwijderd van een uitwijkvliegveld te mogen vliegen kan de A330neo directer vliegen. Zo kan er bijvoorbeeld ‘recht’ over oceanen gevlogen worden, in plaats van via een bepaalde ‘omweg’ om zo dicht genoeg bij een uitwijkvliegveld te zijn. Naar verwachting zal de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de FAA, ook snel goedkeuring geven voor de ETOPS 285-optie. In december ontving motorbouwer Rolls Royce van de EASA toestemming voor een ETOPS met langere reikwijdte voor de Trent 7000-motor, waarmee de A330neo wordt aangedreven.
TAP
Tap Air Portugal, de nationale luchtvaartmaatschappij van Portugal, heeft in november als eerste airline in de wereld de Airbus A330neo ontvangen. Het toestel is de eerste van 21 A330-900’s die TAP bij Airbus in de boeken heeft staan.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!