Het is Hans Alders als voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol niet gelukt met verschillende betrokken partijen tot een advies aan de minister te komen over de ontwikkeling van Schiphol na 2020. De politiek is nu aan zet.
Ultiem voorstel
Alders had in een “ultiem voorstel” voorgesteld Schiphol te laten groeien naar 510.000 vliegtuigbewegingen in 2023. “Bij de omgevingspartijen is geen steun voor een ontwikkeling van de luchthaven voorbij de 500.000 vliegtuigbewegingen”, aldus Alders. De luchtvaartsector dringt juist aan op meer ontwikkelruimte voor de komende jaren dan in het voorstel van de voorzitter. Beide kampen konden niet tot overeenstemming komen. De voorzitter schrijft derhalve geen advies aan de minister.
Spijt
Nu er geen overeenstemming is, legt Alders het weer in handen van de minister. “Het spijt mij zeer dat de partijen in het College van Advies niet in staat zijn geweest om een gezamenlijk advies op te stellen. Het is teleurstellend nadat gedurende zo lange periode partijen gezamenlijk verantwoordelijkheid hebben genomen voor de ontwikkeling van Schiphol in haar omgeving. Ik heb vanzelfsprekend overwogen of ik desalniettemin u zou moeten adviseren langs de lijnen van het conceptadvies [het ultieme voorstel, red.]”, schrijft de voorzitter aan de minister. Vanwege het gebrek aan overeenstemming doet hij dat niet.
Einde Alders
Met het verslag komt er een einde aan het ‘tijdperk Alders’. “Het was voor mij een eer en genoegen om een zo lange periode betrokken te zijn bij dit maatschappelijk bestuurlijk proces. Een proces dat geleid heeft tot overeenstemming over de ontwikkeling van Schiphol gedurende de periode 2008 tot 2020 en die een evenwichtige ontwikkeling mogelijk heeft gemaakt. Een bijzonder proces van vallen en opstaan, van veel successen, maar ook teleurstellingen”, schrijft hij.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.