Lelystad AirportNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

Dit compromis stelde Alders voor

Partijen in de Omgevingsraad Schiphol konden niet tot een compromis komen. De wensen van de luchtvaartsector aan de ene kant en omwonenden en milieupartijen aan de andere kant, lagen te ver uit elkaar. Voorzitter Hans Alders heeft een week geleden een ‘ultiem voorstel‘ gedaan, zoals hij het noemde. Het was een compromis tussen bovengenoemde uitersten.

Met dit compromis wilde Alders voorkomen dat Schiphol mogelijk op slot gaat tot 2023. In de komende vijf jaar zouden alternatieven onderzocht kunnen worden; zoals meer met de trein reizen en landingsbanen in zee aanleggen.

510.000 bewegingen

In 2023 zouden er 510.000 vliegtuigbewegingen moeten zijn, dat is 10.000 meer dan het huidige maximum. In de jaren 2021, 2022 en 2023 zou er elk jaar 3.300 bewegingen bijkomen. Dit is volgens Alders om: “te voorkomen dat Schiphol de komende 5 jaar op slot zou gaan en daarmee haar internationaal verbindingen netwerk onherstelbaar zou beschadigen.”

Nachtbewegingen

De reductie in nachtbewegingen (van 32.000 naar 29.000) moeten “zonder enige schijn van vrijblijvendheid” worden vastgelegd door de politiek. Tevens wilde Alders aanraden de vernieuwde vierde-baan-regel over te nemen zoals die in de concept MER is opgenomen. Dat betekent dat er vaker vier banen tegelijk kunnen worden gebruikt.

Vertrouwen

“Onmisbaar voor het vertrouwen in de omgeving is dat er een externe veiligheidscheck heeft plaatsgevonden voordat tot groei op Schiphol wordt overgegaan”, schrijft de voorzitter. Dit is met name ingegeven na het OvV-rapport over de veiligheid van Schiphol. “Mocht dit tot problemen leiden met het bestaande preferentieel baangebruik dan kan dit niet leiden tot mogelijke negatieve gevolgen voor de omgeving”. Daarnaast is er de aanbeveling om de leefbaarheid te versterken. Onder andere de resultaten van de internetconsultatie kunnen gebruikt worden om dit in de toekomst vorm te geven.

Geluid

“De concept MER werd het voorwerp van verhitte discussies”, aldus Alders in zijn brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Die discussies gingen vooral over de manier van berekenen van het geluid. Door de verschillende opvattingen kan, aldus Alders, de huidige concept MER niet dienen hoeveel ruimte er is om te groeien. “Zeker ook in combinatie met het verschil tussen de berekende en door bewoners ervaren milieuwinst.”

Hans Alders geeft in zijn voorstel voorbeelden van de opzet van een meetnetwerk waarmee ook de input in geluidsberekeningen kan worden gecheckt, de aanstelling van een ombudsman, het hoger aanvliegen op grotere afstand van de luchthaven en het treffen van opkoop- en isolatiemaatregelen.

Lelystad Airport

Alders had in zijn ‘ultieme compromis’ ook de opening van Lelystad Airport in 2020 opgenomen. Tot 2023 zou die luchthaven ‘meegroeien’ met de uitbreiding van de bewegingen op Schiphol; ook 10.000 stuks. Bijna alle partijen vinden dat de regering tot overeenstemming met Brussel moet komen om leisure vluchten naar Lelystad te kunnen verplaatsen, zodat het internationale feederverkeer op Schiphol kan groeien.

Geluid Lelystad

Alders ziet een oplossing voor de mogelijke geluidsoverlast van Lelystad Airport boven Overijssel en Gelderland. Nu komen er twee luchtruimen (één voor Schiphol en één voor Lelystad), daardoor moeten vliegtuigen voor Lelystad onder de routes naar Schiphol blijven. Alders betoogt om tot de herindeling van het Nederlandse luchtruim een feit is, de luchtruimen van beide luchthavens samen te voegen. “Een belangrijke verbetering kan worden bereikt als het luchtruim van Schiphol en Lelystad wordt geïntegreerd en het Lelystadverkeer wordt behandeld als onderdeel van het totale Schipholverkeer. Deze integratie hoeft niet te wachten op het verschijnen van de luchtruimvisie, maar kan onafhankelijk daarvan worden doorgevoerd door de sectorpartijen en de LVNL.”

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button