Avions de transport régional (ATR) zag vorig jaar het aantal bestellingen met meer dan de helft krimpen. Ook leverde het minder vliegtuigen aan klanten in 2018, zo blijkt uit de jaarcijfers van de Frans-Italiaanse vliegtuigbouwer.
Bestellingen
Het aantal bestellingen dat ATR vorig jaar binnenhaalde is met meer dan de helft gedaald in vergelijking met 2017. In dat jaar ontving de Turboprop-bouwer nog 113 orders, waar dat er afgelopen jaar 52 waren. De jaarlijkse omzet werd volgens ATR ‘gestabiliseerd op 1,8 miljard dollar’ (1,57 miljard euro).
Leveringen
Ook het aantal leveringen daalde afgelopen jaar met 4 vliegtuigen naar 76 geleverde toestellen. Een van de redenen van de minder leveringen was het Amerikaanse verbod om producten aan Iran te leveren. Iran Air had 20 ATR’s besteld, maar heeft er slechts vijf ontvangen.
Mijlpalen
Ondanks de tegenvallende resultaten behaalde ATR wel enkele mijlpalen in het afgelopen jaar. Zo rolde eind oktober het 1.500e vliegtuig uit de fabriek, werd in juli de 1.000e ATR 72 afgeleverd en werd in augustus het 500e exemplaar van een ATR -600 toestel gevierd.
ATR
Sinds 2010 bestaat het aantal verkochte turboprop-toestellen voor 75 procent uit ATR’s, aldus de fabrikant. Sinds de oprichting in 1981 in Parijs zijn er 500 ATR-42’s verkocht, met ruimte voor 50 passagiers, en 1.000 ATR-72’s met ruimte voor 72 passagiers, aan meer dan 200 maatschappijen verdeeld over 100 landen. ATR is een samenwerkingsverband tussen het Franse Airbus en Italiaanse Leonardo.