Golfmaatschappij Emirates twijfelt of het de bestelling voor 36 Airbus A380’s door moet zetten. Door aanhoudende discussies met motormaker Rolls Royce denkt Emirates er over om verschillende A380’s om te ruilen voor de A350, waarmee de toekomst voor de Superjumbo onzeker wordt, zo meldt Reuters op basis van bronnen bekend met de materie.
Rolls Royce
De problemen die Emirates met de A380 heeft, liggen niet bij Airbus maar bij motorbouwer Rolls Royce. Beide partijen liggen in de clinch omdat ze het niet eens worden over de prijs van de motoren die de A380’s zullen aandrijven, maar ook over de brandstofverbranding, die zuiniger moet. Dit is een kritiek punt, want de huidige Rolls Royce motoren voldoen ook al niet aan de prestatieparameters, los van de brandstofverbruik.
A350
Door die problemen, die al een tijdje aanslepen, kan Airbus de productie van de A380 niet verderzetten, waardoor de leveringsdatum van de Superjumbo’s in 2020 aan Emirates niet gehaald kunnen worden. Hierdoor komt het voortbestaan van het A380-programma in gevaar.
Sluiten
Een van de bronnen vertelt aan Reuters dat Airbus ‘extreem serieus’ de optie afweegt om een schema op te stellen om de A380-productie vroegtijdig te sluiten. Hiermee zouden de banen van zo’n 3.000 werknemers op de tocht komen te staan. Ook meldt de bron dat Airbus-topman Tom Enders, wiens mandaat in april afloopt, naar alle waarschijnlijkheid de situatie niet onopgelost laat. Of er een oplossing zal komen, of dat de A380-fabrieken eerder zullen sluiten dan gepland is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen. Airbus laat in een statement weten dat ‘ze bevestigen in gesprek met Emirates te zijn met betrekken tot het A380-contract.’ Verder details gaf de vliegtuigbouwer niet prijs. Emirates en Rolls Royce weigerden commentaar te geven op de kwestie.
Gered
De productie van de A380 werd begin vorig jaar door Emirates gered door 36 nieuwe Superjumbo’s te bestellen. Emirates is de enige grote klant voor de A380 van Airbus met meer dan de helft van alle bestellingen onder hun riem. Als zij de bestelling zouden intrekken is dat de doodsteek voor het A380-programma. Met de order is het A380-programma voor de komende 10 jaar gered. Of dat nu ook echt zo blijkt te zijn zal de komende tijd moeten uitwijzen.