Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Liefhebber»Geen F-35’s voor Duitsland | Analyse
Liefhebber

Geen F-35’s voor Duitsland | Analyse

Door Leonard van den Broek2 februari 2019, 06:49 • Update 4 februari 2019, 09:53Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
F-35A © Peter Steehouwer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Lockheed Martin F-35 is geen kandidaat meer als opvolger van de Tornado bommenwerper van de Duitse luchtmacht. Dit heeft het Duitse minsterie van Defensie bekend gemaakt, zo melden verschillende Duitse media.

Nucleaire bommenwerper

Van de 360 Tornado-gevechtsvliegtuigen die begin jaren ’80 aan Duitsland zijn geleverd, zijn er nu nog ongeveer 85 operationeel. Deze zullen vanaf 2025 buiten dienst worden gesteld. Op dit moment is de Tornado het enige toestel binnen de Duitse luchtmacht dat de NAVO-taak van nucleaire bommenwerper kan vervullen. De Typhoon, het modernste gevechtsvliegtuig van de Duitse luchtmacht, is niet gecertificeerd voor deze taak. Om aan deze NAVO-verplichting te kunnen voldoen, zal een mogelijke opvolger van de Tornado deze nucleaire taak moeten kunnen uitvoeren.

Een Tornado IDS van de Duitse luchtmacht © Leonard van den Broek

Afschrijven

Wat de exacte reden is voor het afschrijven van de F-35, is niet bekend gemaakt. Nu de F-35 niet meer in aanmerking komt, blijven er nog twee gegadigden over: een gemoderniseerde Eurofighter Typhoon, of de Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Van deze twee kan alleen de Super Hornet Amerikaanse kernbommen afwerpen. Om een toestel als de Typhoon ook gecertificeerd te krijgen hiervoor, kost zes tot acht jaar en enkele honderden miljoenen dollars, zo schreef DefenseNews eerder.

Growler

Verder beschikt de Duitse luchtmacht op dit moment over een aantal Tornado ECR-toestellen, die gespecialiseerd zijn in verkenning en electronische oorlogsvoering. Van de Super Hornet bestaat ook zo’n variant, de EA-18G Growler. Al met al lijkt de Super Hornet dus de ideale kandidaat te zijn. Zijn er dan nog redenen voor Duitsland om niet meteen Super Hornets te kopen? En waarom koos Duitsland eigenlijk niet voor de F-35?

F/A-18F Super Hornet van de US Navy, met conformal fuel tanks (CFT’s) boven de vleugelwortel © Leonard van den Broek

Europees

Duitsland heeft een duidelijke voorkeur gekregen voor Europese gevechtstoestellen, om zo de eigen luchtvaart- en defensie-industrie te steunen. De Tornado wat langer in dienst houden totdat de Frans-Duitse ‘Euro-JSF’ vanaf 2030 in dienst gaat komen, schijnt voor Duitsland ook een optie te zijn. Hoewel misschien niet de goedkoopste en makkelijkste oplossing, hoeft Duitsland dan geen Amerikaanse toestellen te kopen.

Euro-JSF

Aankoop van de F-35 zou wel eens het einde kunnen betekenen van de Frans-Duitse samenwerking in het ‘Euro-JSF’ project, het beoogde Europese 5e generatie gevechtsvliegtuig. Dirk Hoke, CEO van Airbus Defence, waarschuwde hier zelfs voor in een interview met de Duitse krant Welt am Sontag: “Zodra Duitsland deelnemer wordt in het F-35 programma, zal alle samenwerking met Frankrijk op het gebied van gevechtsvliegtuigen een stille dood sterven.” Al met al lijkt het afschrijven van de F-35 vooral een politieke keuze: vóór de eigen industrie en vóór Europese samenwerking met Frankrijk.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Duitse Luchtmacht Duitsland Eurofighter Typhoon F-35 Industrie Super Hornet Tornado
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025Niek de Weert

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025Niek de Weert

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?