IndustrieLiefhebberMilitairNieuws

Geen F-35’s voor Duitsland | Analyse

De Lockheed Martin F-35 is geen kandidaat meer als opvolger van de Tornado bommenwerper van de Duitse luchtmacht. Dit heeft het Duitse minsterie van Defensie bekend gemaakt, zo melden verschillende Duitse media.

Nucleaire bommenwerper

Van de 360 Tornado-gevechtsvliegtuigen die begin jaren ’80 aan Duitsland zijn geleverd, zijn er nu nog ongeveer 85 operationeel. Deze zullen vanaf 2025 buiten dienst worden gesteld. Op dit moment is de Tornado het enige toestel binnen de Duitse luchtmacht dat de NAVO-taak van nucleaire bommenwerper kan vervullen. De Typhoon, het modernste gevechtsvliegtuig van de Duitse luchtmacht, is niet gecertificeerd voor deze taak. Om aan deze NAVO-verplichting te kunnen voldoen, zal een mogelijke opvolger van de Tornado deze nucleaire taak moeten kunnen uitvoeren.

Een Tornado IDS van de Duitse luchtmacht © Leonard van den Broek

Afschrijven

Wat de exacte reden is voor het afschrijven van de F-35, is niet bekend gemaakt. Nu de F-35 niet meer in aanmerking komt, blijven er nog twee gegadigden over: een gemoderniseerde Eurofighter Typhoon, of de Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Van deze twee kan alleen de Super Hornet Amerikaanse kernbommen afwerpen. Om een toestel als de Typhoon ook gecertificeerd te krijgen hiervoor, kost zes tot acht jaar en enkele honderden miljoenen dollars, zo schreef DefenseNews eerder.

Growler

Verder beschikt de Duitse luchtmacht op dit moment over een aantal Tornado ECR-toestellen, die gespecialiseerd zijn in verkenning en electronische oorlogsvoering. Van de Super Hornet bestaat ook zo’n variant, de EA-18G Growler. Al met al lijkt de Super Hornet dus de ideale kandidaat te zijn. Zijn er dan nog redenen voor Duitsland om niet meteen Super Hornets te kopen? En waarom koos Duitsland eigenlijk niet voor de F-35?

F/A-18F Super Hornet van de US Navy, met conformal fuel tanks (CFT’s) boven de vleugelwortel © Leonard van den Broek

Europees

Duitsland heeft een duidelijke voorkeur gekregen voor Europese gevechtstoestellen, om zo de eigen luchtvaart- en defensie-industrie te steunen. De Tornado wat langer in dienst houden totdat de Frans-Duitse ‘Euro-JSF’ vanaf 2030 in dienst gaat komen, schijnt voor Duitsland ook een optie te zijn. Hoewel misschien niet de goedkoopste en makkelijkste oplossing, hoeft Duitsland dan geen Amerikaanse toestellen te kopen.

Euro-JSF

Aankoop van de F-35 zou wel eens het einde kunnen betekenen van de Frans-Duitse samenwerking in het ‘Euro-JSF’ project, het beoogde Europese 5e generatie gevechtsvliegtuig. Dirk Hoke, CEO van Airbus Defence, waarschuwde hier zelfs voor in een interview met de Duitse krant Welt am Sontag: “Zodra Duitsland deelnemer wordt in het F-35 programma, zal alle samenwerking met Frankrijk op het gebied van gevechtsvliegtuigen een stille dood sterven.” Al met al lijkt het afschrijven van de F-35 vooral een politieke keuze: vóór de eigen industrie en vóór Europese samenwerking met Frankrijk.

Tags

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button