fbpx
LiefhebberMilitairNieuws

US Navy zegt ‘gewone’ Hornet vaarwel

Tijdens een ceremonie gisteren op Naval Air Station Oceana in Virginia nam de US Navy afscheid van haar laatste F/A-18C Hornet toestellen. Dit type, ook wel de ‘Legacy’ Hornet genoemd, is de laatste jaren al bij verschillende squadrons uit dienst genomen en vervangen door de F/A-18E/F Super Hornet.

Variant

Strike Fighter Squadron (VFA) 41, bijgenaamd de Blue Blasters, was het laatste gevechtssquadron binnen de US Navy dat nog gebruik maakte van de oudere variant van de Hornet. Het afgelopen jaar hebben de ‘Blue Blasters’ nog erg actief gebruik gemaakt van het type. Zo maakte het squadron tussen januari en april 2018 nog deel uit van een uitzending van drie maanden op het vliegdekschip USS Carl Vinson. Het vliegdekschip maakte de cruise in de West Pacific met een stop in Vietnam. Dat was de eerste keer na de Vietnamoorlog dat een vliegdekschip de oude vijand van de Verenigde Staten bezocht.

Gecertificeerd

In oktober 2018 is het squadron druk geweest met de ‘Carrier Qualifications’ voor nieuwe piloten. De piloten trainen hierbij het starten en vooral landen op een vliegdekschip, zodat ze hierop gecertificeerd worden. VFA-41 zal nu als laatste squadron binnen de US Navy overschakelen naar de F/A-18 Super Hornet.

Een F/A-18A Hornet van het ‘adversary’-squadron VFC-12 © Daniel Ravenswaay

Tegenstander

De US Marines en enkele reservisten-eenheden zullen de komende jaren nog gewoon gebruik maken van de oudere variant van de Hornet. Zo vliegt VFC-12 als ‘Navy Reserve Squadron’ vanaf NAS Oceana, de toestellen in de de rol van ‘adversary’. Als oefentegenstander in luchtgevechten, simuleert de Hornet voornamelijk de Russische Sukhoi Su-27 Flanker. De US Marines maken nog gebruik van de Hornet, tot dat de squadrons overschakelen naar de F-35B.

Blue Angels ©Daniel Ravenswaay

Blue Angels

Ook het Amerikaanse demonstratieteam ‘Blue Angels’ zal de komende jaren nog gebruik maken van de Legacy Hornet. Uiteindelijk zullen ook de Blue Angels tegen het einde van 2021 in bezit komen van de Super Hornet. De komende paar jaar worden elf Super Hornets speciaal aangepast om ingezet te kunnen worden als volwaardig demotoestel. Zo wordt het boordkanon uit de Hornet gehaald en een rook-systeem geïnstalleerd. Vanaf 2022 zullen de Blue Angels dan hun show vliegen met de Super Hornet.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Daniel Ravenswaay

Militair luchtvaart fotograaf. Daniel is opgegroeid in Cuijk, in de aanvliegroute van baan 24 op Volkel en hier is zijn interesse in de militaire luchtvaart ontstaan. In zijn vrije tijd is hij geregeld te vinden bij militaire vliegvelden in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button