Ryanair heeft in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar een kleine 20 miljoen euro verlies geleden, een van de redenen hiervoor was de druk op de ticketprijzen, aldus de Ierse prijsvechter.
Verlies
In de afgelopen maanden oktober, november en december noteerde Ryanair een nettoverlies van 19,6 miljoen euro tegenover een winst van 105,6 miljoen euro in dezelfde periode het jaar daarvoor. Redenen voor het verlies was ‘de druk op ticketprijzen door de overcapaciteit in Europa’, aldus Ryanair-topman Michael O’Leary. Ryanair gaf zowel in januari als oktober al een winstwaarschuwing af.
Kosten
Daarnaast zijn de kostenposten voor olie en personeel flink gestegen. Zo stegen de kosten voor brandstof en olie met 32 procent, naar 571,1 miljoen euro en de personeelskosten met 31 procent naar 237,2 miljoen euro. Een andere flinke stijger waren de kosten voor marketingcampagnes, die steeg met 28 procent naar 104,4 miljoen euro.
Passagiers
Het aantal passagiers steeg in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar, in vergelijking met dat kwartaal in 2017, met acht procent naar 32,7 miljoen passagiers. De bezettingsgraad bleef stabiel op 96 procent en de omzet steeg met 9 procent naar 1,41 miljard euro.