KLMLiefhebberLongreadNaast het nieuws

Zo zou de 100-jaar livery van KLM eruit kunnen zien

Mees Jansen is het prototype luchtvaartenthousiast die van zijn hobby zijn beroep wil maken. Op zijn Facebookpagina publiceert hij creatieve en professioneel ogende (special) liveries voor luchtvaartmaatschappijen. Het kleurenschema op een vliegtuig was vroeger vooral een expressie van de identiteit en huisstijl van de betreffende luchtvaartonderneming. Tegenwoordig zien we steeds meer dat vliegtuigen gebruikt worden om reclame te maken voor bijzondere gebeurtenissen, goede doelen en sponsorcontracten. Ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van KLM heeft Jansen ook een voorstel voor een livery gemaakt. Up in the Sky sprak met hem aan het begin van een belangrijk jaar voor de Nederlandse civiele luchtvaart met jubilea van onder andere KLM, NLR en Fokker.

Nippon
Mees Jansen werd 21 jaar geleden geboren in Leimuiden en groeide op in Uithoorn en Alphen aan den Rijn. Zijn ouders namen hem op jonge leeftijd al vaak mee naar de spottersplaats bij de Kaagbaan. Hij herinnert het zich als de dag van gisteren: “De vliegtuigen die af en aan geduwd werden, de APU’s die op volle toeren draaiden en de bijzondere kleurenschema’s die te zien waren op toestellen uit alle hoeken van de wereld. Er was één kist die mij echt deed vallen voor de luchtvaart: de Boeing 747-200SF van Nippon Cargo Airlines (NCA) die naderde voor de 06 en vervolgens neerstreek en vol in de thrust reverse ging.” Later kon hij met een oom die bij de KLM werkte regelmatig een kijkje nemen bij de KLM-hangaars. Hij raakte voorgoed besmet met het luchtvaartvirus.

Modellen
De luchtvaarthobby van Jansen is heel breed: “Hoofdzakelijk illustreer ik vliegtuigen met als doel zo gedetailleerd en creatief mogelijk te ontwerpen. Ik maak zijaanzicht profile illustraties van vliegtuigen en daarop implementeer ik mijn eigen vormgeving. Daarnaast ben ik soms te vinden naast de startbaan met mijn camera om te spotten. Verder ben ik een groot liefhebber van schaalmodellen. Mijn verzameling bestaat uit rond de 200 modellen van militaire maar vooral civiele vliegtuigen. Ik maak ook vaak repaints voor Flightsimulator. Het mooie daaraan is dat je je eigen creaties zelf kunt vliegen en kunt delen met de rest van de wereld.” Naast zijn passie voor luchtvaart houdt Mees Jansen zich ook graag bezig met muziek. Hij speelt piano en componeert elektronische dans muziek (EDM), geïnspireerd door de luchtvaart.

Mood
Op de vraag hoe het ontwerpen van een kleurenschema voor een vliegtuig in zijn werk gaat geeft Jansen een gedetailleerd antwoord: “Mijn vertrekpunt is om altijd een eigen template te hebben, die ik vanaf scratch opbouw met Photoshop. Daarbij let ik goed op de schaduw/belichting. Dit kan namelijk zoveel invloed hebben op de vorm die je geeft aan een sjabloon dat het al snel misstaat. Voor de kleurenschema’s haal ik vaak mijn inspiratie uit muziek. Ik luister naar van alles, puur om in de mood te komen. Zodra ik in die flow zit, kijk ik naar welk type vliegtuig wat kan hebben. Een kleurenschema wordt altijd afgestemd op een bepaald type vliegtuig. Daarbij kijk ik naar de kop-staart verhouding, de uitlijning van de ramen ten opzichte van de neus, en de staart in het algemeen. Als de basis is gelegd, komen de laatste details aan de orde zoals registratienummer, doopnaam en cut-out tekens op de romp.”  

Vakbroeders
Het creatieve werk van Mees Jansen is niet onopgemerkt gebleven bij zijn vakbroeders. Zo zocht Valentin Ocheda, vormgever van de prachtige Aviation Legend MD-11, Fokker 70 en Jumbo Jet boeken, contact met hem om illustraties aan te leveren voor posters, USB-sticks en koelkastmagneetjes. Voor het recent verschenen Boeing 747 Classic boek staat zijn illustratie zelfs op de cover. Het Queen of the Sky artwork op de bijgeleverde stickers is eveneens van zijn hand. Voor het tweede 747 boek, dat in voorbereiding is, is Jansen van plan de volledige 747-400 vloot van de KLM te illustreren in alle kleuren/uitvoeringen die ooit op de kisten hebben gezeten. Ook luchtvaartmaatschappijen reageren op de ontwerpen die Jansen publiceert op social media of zijn website. Vaak in de vorm van complimenten en soms in de vorm van feedback. Hij kreeg zelfs een stageplaats aangeboden bij KLM naar aanleiding van een retro-ontwerp voor hun Dreamliner.

Grenzen
Op 7 oktober bestaat KLM 100 jaar. Bovendien krijgt de koninklijke eind juni de eerste Boeing 787-10 afgeleverd. Reden genoeg voor Mees Jansen om een special livery te ontwerpen. Hij heeft daarbij naar eigen zeggen over zijn grenzen heen gekeken: “KLM heeft al eens een retroschema toegepast. Ik ben verder gaan nadenken en kwam uiteindelijk uit op een op een ‘blend’ van alle oude liveries. Al spelenderwijs begon ik met de kleuren die gefixeerd waren op de Fokkers uit de jaren 20. Via donkerblauw ging ik naar metallic grijs, dat in de jaren 30 tot en met 50 werd toegepast. Vervolgens de witte rug uit de zestiger en zeventiger jaren met als eindpunt het nieuwe KLM blauw met een vleugje oranje trots in de staart. Een beetje retro dus en door de dynamische vorm toch iets moderns. In het donkerblauw over de romp aan de achterzijde heb ik deze streep dan ook laten vervagen in een van de vleugels die in het oude logo verwerkt zat. Maar ondertussen begint vanaf de achterkant de huidige cheatline die van de APU tot net onder de ramen loopt. Zo krijg je een interessante blend die nog niet eerder toegepast is. Make me proud, KLM!”

Foto: Mees Jansen

Legende
Mees Jansen is van kleins af aan geïnspireerd geweest door Peter van Stigt en Thijs Postma, twee absolute meesters in hun vakgebied: “Peter maakt tot op de dag van vandaag fenomenale composities en ontwerpen voor onder andere de Koninklijke Luchtmacht. Zo zijn meerdere ontwerpen van hem gerealiseerd op echte machines. Hij noemt mij wel zijn ‘creatieve zoon’. Thijs Postma heeft destijds de huisstijl ontworpen voor Martinair en Transavia, hij is een legende binnen de luchtvaartschilderswereld. Ik heb ook grote bewondering voor Valentin Ocheda, de grafisch vormgever van de Aviation Legend reeks, en het gezicht achter vele ontwerpen binnen de muziekwereld. Zeer vakkundig!”

Niche
Na het afronden van zijn studie wil Jansen verder aan de slag bij Touchdown Aviation. “Daar liggen nu mijn kansen voor mijn carrière, ik heb daar echt elke dag met plezier gewerkt. Uiteindelijk hoop ik ooit een ontwerpbureau van de grond te krijgen, gespecialiseerd in de luchtvaart. De doelgroepen kunnen variëren van particulieren tot nationale luchtvaartmaatschappijen. Het idee is dan om niet alleen huisstijlen te ontwerpen, maar ook praktische zaken zoals het vormgeven van relatiegeschenken of hobbymaterie. Echt een speciaalzaak voor design binnen de luchtvaart dus. Het is een riskante gok en een enorme niche, maar wel iets waar ik voor leef. En ik hoop alles te kunnen geven onder het motto: voor enthousiasten, door enthousiasten,” aldus Mees Jansen.

Passie
Aan het einde van het interview roept Jansen de lezers van Up in the Sky op om hem te volgen op social media en om contact te zoeken voor feedback: “Ik hoop dat ik via dit artikel iets heb kunnen bijdragen aan de prachtige passie die wij als luchtvaartliefhebbers met elkaar delen. Mijn boodschap is dan ook geïnspireerd door alle mensen om mij heen die zelf ook met veel gedrevenheid hun luchtvaartvak of –hobby uitoefenen, en dat gericht doen. Met één doel voor ogen: ‘If the sky is the limit, pitch up the sky.’ Oftewel, doe wat je niet kunt om het te kunnen!”

Tags

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button