GoofGoof DailyLiefhebberNaast het nieuws

Proost, Oleg!

Precies vandaag, maar dan in 1906, werd Oleg Antonov geboren. Diens prachtige Antonov-2 wordt gevlogen door Rob de Man op Teuge. Het toestel is te huur voor groepsuitjes.

Super veilig, want het gevaarte heeft een stall speed van vijftig kilometer per uur; nauwelijks sneller dan een brommer dus. Een noodlanding maken is derhalve extreem goed mogelijk, zeker in ons vlakke land. 

Dat de motor ermee op zou houden is trouwens onwaarschijnlijk, want al dat Russische vliegspul is goed, èrg goed. Uit eigen ervaring weet ik dat het onnozele klootjesvolk vaak de grappig-bedoelde connectie legt met Lada’s en Trabanten. En inderdaad was men in het voormalige Sovjetblok niet sterk in het maken van personenauto’s, koelkasten en videorecorders. 

Maar ongelooflijke hoeveelheden geld en intelligentie gingen richting lucht- en ruimtevaart. De producten waren wat lomp, maar technisch eminent. De Antonov-2 is nimmer verbeterd, nog steeds in gebruik, en er wordt zelfs gefluisterd dat er in China nog een variant geproduceerd wordt. Domweg omdat er nog steeds geen alternatief is (zie ook: Lockheed Hercules). By the way: NASA koopt in Rusland z’n raketmotoren. Wil je het nog duidelijker hebben?

Nog een weetje: de beschildering van Robs bijzondere toestel (inclusief de prachtige ‘Kranich’, de kraanvogel die al sinds 1918 gevoerd wordt) is die van de Oost-Duitse nationale luchtvaartmaatschappij. Dus nìet die van de huidige Lufthansa. De DDR moest deze naam en symboliek in 1963 opgeven, onder druk van Westerse trademark-lawyers

Correct me if I’m wrong, Rob!

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen