De Queen of the skies, ook bekend als de Jumbojet maar misschien nog bekender als de Boeing 747, mag 50 kaarjes uitblazen. Het vliegtuig maakte vandaag, precies een halve eeuw geleden, haar eerste vlucht.
1969
Het succesverhaal voor Boeing begon op 9 februari 1969. Toen maakte de eerste Boeing 747-100 de eerste testvlucht vanaf de fabriek in Everett. De eerste commerciële vlucht vond 11 maanden later plaats. PanAm was de eerste klant en bestelde in eerste instantie 25 exemplaren, met toen een prijskaartje van 525 miljoen Amerikaanse dollar, van het type.
Varianten
Na de 747-100 volgden de -200, -300 en -400. Ook bouwde Boeing een aantal afgeleide types als de 747SP voor ultralange afstanden en de 747-100SR voor korte vluchten in Japan. In 1988 werd de 747-400 gepresenteerd.
747-8
In 2005 werd de laatste nieuwe 747 gelanceerd: de 747-8. Dit toestel werd geen doorslaand succes; inmiddels zijn er 124 gebouwd. Het merendeel hiervan zijn vrachtvliegtuigen. Luchtvaartmaatschappijen kiezen voor passagiersvervoer vaker voor zuinigere tweemotorige toestellen. Alleen Lufthansa, Korean Air en Air China bestelden de passagiersversie.
Uitfasering
Na 50 jaar komt het einde van de passagiersversie van de 747 langzaam in zicht. Boeing leverde in augustus 2017 de laatste passagiersuitvoering aan Korean Air.
Afscheid
Ondertussen nemen maatschappijen in rap tempo afscheid van de 747-400. Onder meer bij Cathay Pacific, Delta Air Lines en EVA Air vliegen de toestellen niet meer. Onder andere KLM en British Airways nemen de komende jaren afscheid van de vliegtuigen. Zo maakte KLM’s ‘City of Bangkok’ in november haar laatste retourvlucht.
Vrachttoestellen
Er staan nu nog 24 orders voor vrachttoestellen. Met een order van UPS van vorig jaar voor veertien toestellen, lijkt de toekomst nog wel even veiliggesteld. De pakjesvervoerder krijgt de toestellen uiterlijk in 2022.
Speciale uitvoeringen
Ook zijn er nog enkele speciale uitvoeringen die nog gemaakt moeten worden, zoals de twee Boeing 747-8’s die de Amerikaanse president zullen vervoeren. Ook werd Schiphol precies een maand geleden vereerd met hoog Boeing 747-bezoek, want de ‘Japanse Air Force One‘ zette toen haar wielen aan de grond op de Amsterdamse luchthaven. Een ander ‘speciaal geval’ is de 747-8 van de Turkse president Erdogan die hij van de regering van Qatar cadeau heeft gekregen. Ook is er een 747 die dienst doet als blusvliegtuig én staat er binnenkort een ex-KLM 747 in de tuin van het Corendon-hotel nabij Schiphol.