NieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol AirportToekomst NL luchtvaart

Schiphol in zee kan 180 miljoen passagiers aan

Als de landingsbanen van Schiphol naar zee worden verplaatst, kan het vliegveld in de toekomst 180 miljoen passagiers verwerken. Dat blijkt uit de quickscan van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarin een inventarisatie werd gemaakt van een vliegveld in zee.

Kosten

Het is een duur project. Het ministerie schat de kosten op 33 tot 46 miljard. Daar komen nog extra kosten bij voor de aanschaf van verbindingstreinen en het opruimen van de huidige landingsbanen van Schiphol. Eerder dan in 2050 kan het vliegveld in zee niet open.

Scenario’s

In de quick scan wordt van twee groeiscenario’s uitgegaan. In het lage groeiscenario komen er 732 duizend vliegbewegingen. Dat zou 121 miljoen passagiers betekenen. In het hoge scenario groeit Schiphol door naar 1,059 miljoen bewegingen en 181,3 miljoen passagiers.

Voordelen

De grootste voordelen zijn de verbetering van leefkwaliteit van de omgeving, ruimte voor ontwikkeling van het huidige Schipholterrein en de groei van de luchtvaartoperatie. Het eiland zou tot zo’n 1,1 miljoen slots ter beschikking hebben. Doordat er amper restricties voor geluid zijn, kan de luchtvaart doorgroeien. Dit komt de bereikbaarheid van Nederland ten goede.

Nadelen

In de quick scan wordt gewaarschuwd dat CO2-doelen moeilijk gehaald zullen worden als er meer gevlogen wordt. Ook zal de reistijd groter worden. Alleen de landingsbanen (en gates) zullen naar zee gaan. Inchecken, security, lounges en zo verder blijven op de huidige locatie. Airside wordt dan als het ware seaside. De passagier stapt vervolgens in een trein die hem onder de grond in maximaal een kwartier naar de gate brengt, die 33 kilometer verderop ligt. Een ander nadeel is dat er totdat het eiland open is, er wel in Schiphol op de huidige locatie geïnvesteerd moet worden. Die investeringen zijn dan voor een kortere tijd.

Onwaarschijnlijk

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat lijkt niet welwillend tegenover een dergelijk project te staan. In haar brief en in de quickscan hebben de nadelen de overhand. Ook de voordelen van een luchthaven in zee worden elke alinea weer afgesloten met kanttekeningen of nadelen. Het lijkt daarom zeer onwaarschijnlijk dat een Schiphol in zee waarheid wordt.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen