Goof DailyNaast het nieuws

Actie! | Goof Daily

Actie!

Precies vandaag, maar dan gisteren, verscheen het ministerieel onderzoek rond ‘Schiphol in Zee’. Dat blijkt voornamelijk niet te kunnen vanwege de CO2. Ook opmerkelijk is verder dat het vliegveld pas in 2050 klaar kan zijn. Voordeel daarvan is wel, dat dan niemand meer weet waar dat ook alweer over ging, met die CO2.

Lees ook: Met Dick in zee | Column Goof

Precies vandaag, maar dan in 2006, overleed Freddy Laker. Net als de rebelse Nederlander Ad Latjes zaagde de man zijn leven lang aan de stoelpoten van de national carriers.Wie even nadenkt begrijpt dat er decennia lang sprake geweest moet zijn van een kartel. Want let op: de prijzen in de bijgaande advertentie uit 1981 waren in guldens, die toen ‘duurder’ waren dan euro’s nu! En het betrof ook nog eens een absolute stunt-aanbiedingen, waartegen de gevestigde airlines zich met hand en tand verzetten, tot het weigeren van via Ad Latjes geboekte reizigers toe. Het tij was echter niet meer te keren… Mannen als Branson, Ryan en Stelios hebben de ticketprijzen blijvend op 25% gebracht van die van voor 1990. 

Ook precies vandaag, maar dan in 1945, werd de staartschutter van een bommenwerper bij een mid air collisionboven Leipzig uit zijn toestel geslingerd. In het bijgaande filmpje vertelt de man dat hij op de grond door een woedende groep Duitse boeren omringd werd die maar bleven schreeuwen “Chicago gangster! Chicago gangster!” Later hoorde hij dat Hitler in een speech gezegd had dat de Amerikaanse vliegers gerekruteerd werden uit de kringen rond Al Capone. Aan het einde vertelt hij dat onbekenden een stuk brood aan een touw voor het raam van zijn cel lieten zakken. Daar word je dan weer stil van. 

[Wegens een technisch foutje is deze column een dag te laat verschenen, redactie]
Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button